• solle

SGI fran jobb inom EU

Hej, jag ska snart flytta hem fran annat EU land (sista augusti) dar jag arbetat i fyra ar och min flickvan ar gravid (barnet beraknat komma slutet av oktober). Jag undrar om mojligheterna att fa svensk FP over minstanivan. Jag har ringt FK om detta flertalet ggr och kollat har pa forumet och hittar bl.a detta fran 7 maj i ar, dar handlaggaren Asta skriver 

"Om du inte är anställd i ett svenskt företag som har sitt säte i Sverige när du arbetar inom Eu kan man inte tillgodoräknas sig en arbetsinkomst från det jobbet och få en sjukpenninggrundande inkomst i Sverige."

(www.familjeliv.se/forum/thread/73179696-svensk-foraldrapenning-fran-arbete-i-eu-land

Nar jag ringt FK daremot har tre olika personer sagt till mig att jag kan tillgodorakna mig inkomst (att FK utreder vad min inkomst hade varit om jag jobbat i Sverige) fran jobb inom EU aven om jag inte varit anstalld av svenskt foretag samt att jag far SGI baserat pa detta forutsatt att jag anmaler mig som arbetssokande samma dag som mitt jobb utomlands upphor. Alltsa helt olikt det svar jag hittat har pa familjeliv. Jag undrar vad det ar som galler egentligen. 

Tacksam for svar!

• Svar på tråden SGI fran jobb inom EU
  • Försäkringskassan

Hej!

Man kan i vissa fall tillgodoräkna sig inkomst från annat land men precis som de svar du fått när du pratat med handläggare så görs det en utredning i varje enskilt fall.

Du kan läsa en del om detta i vår vägledning gällande sjukpenninggrundande inkomst 2004:5 version 11 (sid 21 samt 276 och framåt) som finns att hämta på vår hemsida www.forsakringskassan.se under fliken Om Försäkringskassan som finns längst till höger. Du går sen in under länken Lagar och regler, Vägledningar.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden SGI fran jobb inom EU