• Anonym (Undrande)

Kan läkaren se det på provet?!

Hej!

I ca 3 månader har jag tagit 6-8 tabletter alvedon på en gång ungefär 1-2 gånger i veckan. 
    Nu misstänker jag att jag har fått leverinflammation pga många av symptomen stämmer. T.ex har mina ögonvitor gulfärgats och hyn har fått en svag nyans av gul den med. 
    Jag har även ont under höger revbensbåge där levern sitter, detta fick jag redan dagen efter första överdosen.
    Jag har nu inte tagit några överdoser på ca 3 veckor. På tisdag nästa vecka ska jag ta leverprover och om det visar sig att det är leverinflammation kan läkarna då se på proverna att det är överdos som har orsakat det eller inte?

Jag hoppas på vettiga svar och vill helst inte gå in på varför jag har tagit överdoser av alvedon.

• Svar på tråden Kan läkaren se det på provet?!
  • Anonym (Undrande)

Puffar. Ingen som vet?

• Anonym (?)

Jag vågar inte säga till 100 % att de inte kan se orsak, men tror inte det. På ett vanligt leverprov - dvs ett blodprov för att se leverns funktion och ett inflammationsprov ser man det inte - då ser man bara att funktionen är nedsatt och att det förekommer förhöjda antikroppar i blodet. 

(Jag har själv tagit stora doser Citodon (alvedon + kodein) och fått problem med lever och njurar. Det man såg på blodproverna var den nedsatta funktionen, men inte orsak. Men eftersom överdosering av läkemedel, alkohol och annat är en vanlig orsak till dessa besvär så fick jag en del frågor om mina vanor eftersom de misstänkte något sådant. Jag nekade till det - men blev skrämd av de dåliga värdena så slutade ta det och fick tillbaka full funktion. Fick ta prover var 3:e vecka i några månader). 

Hoppas det ordnar upp sig för dig och att din lever återhämtar sig och att du är försiktig med mediciner framöver - oavsett anledning! Kram & lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Undrande)
    Anonym (?) skrev 2014-06-25 21:37:06 följande:

Jag vågar inte säga till 100 % att de inte kan se orsak, men tror inte det. På ett vanligt leverprov - dvs ett blodprov för att se leverns funktion och ett inflammationsprov ser man det inte - då ser man bara att funktionen är nedsatt och att det förekommer förhöjda antikroppar i blodet. 

(Jag har själv tagit stora doser Citodon (alvedon + kodein) och fått problem med lever och njurar. Det man såg på blodproverna var den nedsatta funktionen, men inte orsak. Men eftersom överdosering av läkemedel, alkohol och annat är en vanlig orsak till dessa besvär så fick jag en del frågor om mina vanor eftersom de misstänkte något sådant. Jag nekade till det - men blev skrämd av de dåliga värdena så slutade ta det och fick tillbaka full funktion. Fick ta prover var 3:e vecka i några månader). 

Hoppas det ordnar upp sig för dig och att din lever återhämtar sig och att du är försiktig med mediciner framöver - oavsett anledning! Kram & lycka till {#emotions_dlg.flower}

Tack så hemskt mycket för ditt svar hoppas på det nu! KramGlad
  • Sweet Sofia
    Nej, man ser inte på ett vanligt blodprov vad som orsakat en leverinfektion.
  • LillaJag06

Nej man kan inte se det TS men jag undrar varför du knappar alvedon sådär? I vilket syfte?

• Sweet Sofia
    LillaJag06 skrev 2014-06-25 22:23:53 följande:

Nej man kan inte se det TS men jag undrar varför du knappar alvedon sådär? I vilket syfte?

Överdos. Står i TS
  • Almina

Nej, det går inte att se orsaken till dåliga leverprover. Men det är inte otänkbart att du får frågor om din läkemedelskonsumtion.

Nu vet jag inte varför du har tagit överdoser, men jag skulle absolut råda dig till att prata med läkaren om det, åtminstone om det finns risk att du gör det igen. Då har du möjlighet att få hjälp. Varför vill du inte att läkaren ska få veta om dina överdoser?

Svar på tråden Kan läkaren se det på provet?!