• Oktagon

Rotfyllning; Kan eventuellt vara farligt enligt forskning?

Hej!

Går hos en tandläkare som är väldigt motstridig vad gäller rotfyllningar och helst vill dra ut tänderna istället. Fick ingen motivation till varför annat än att "det kan bli problem senare". Jag blev nyfiken och sökte runt lite på nätet, och hittade en hel del saker jag inte förväntade mig att hitta.

I korthet:

När man rotfyller en tand tas vävnaden bort inuti tanden, men det finns tusentals små sidokanaler som inte tandläkaren kommer åt. När roten tas bort blir nerver i dessa sidokanaler kvar och de dör för att sedan ruttna. Detta gör att bakterier kan växa där och infektera vävnaden runtom.

Dessa bakterier kan sedan följa med blodströmmen ut i kroppen och vara rent av livsfarliga om immunförsvaret skulle vara svagt.

Det finns också exempel där patienter som lider av högt blodtryck fått sina rotfyllda tänder borttagna, och att blodtrycket sedan återgått till vanliga nivåer.

Är det någon som läst mer om detta och vad tänker ni i så fall om det?

www.sott.net/article/253282-The-hidden-dangers-of-root-canals-you-dont-know-about
    www.tf.nu/artiklar/vad-har-du-i-roten/
    curezone.com/forums/fm.asp

• Svar på tråden Rotfyllning; Kan eventuellt vara farligt enligt forskning?
  • Anonym (fantomen)

Byt tandläkare. Han vill tjäna pengar på att göra bryggor. Rotfylla funkar fint.

• Anonym (elle)
    Anonym (fantomen) skrev 2014-06-29 08:50:00 följande:

Byt tandläkare. Han vill tjäna pengar på att göra bryggor. Rotfylla funkar fint.

Kan bara hålla med.
  • Eisa

Det handlar ju inte om att nerverna ruttnar. Det handlar om att tanden inte är perfekt rotfylld så att rotkanalerna kommer i kontakt med munhålans bakterier, eller att man fört ner bakterier av misstag i själva behandlingen och så börjar de växa till sig där.

Det är en risk att rotfylla. Man kan få läskiga infektioner av det. Men det är väl ändå ett bättre alternativ än många andra (vara tandlös, skaffa ny tand för skitmycket pengar) så det görs ändå.

Svar på tråden Rotfyllning; Kan eventuellt vara farligt enligt forskning?