• visa0

14månaders klättrar ur sin spjälsäng

Jag har en liten kille på 14 månader här hemma som i dag lyckades klättra ur sin spjälsäng. Han ramlade med en duns ner, sån tur var hade vi en bäddsoffa med madrass utbäddad precis nedanför hans säng... Men är det dags att skaffa en vanlig säng åt honom eller är han för liten? Är rädd för att han ska ramla ur en vanlig säng ännu lättare eftersom de bara har stödbrädor. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden 14månaders klättrar ur sin spjälsäng
  • micromat

Jag hade köpt en vanlig säng för att minska skaderisken.. Juniorsängar är inte så höga..

• Tedrickare1

Jag har kört med en helt vanlig 90-säng ett bra tag nu (sonen är 3,5 år).

Jag har struntat i att köpa ben till sängen, så fallhöjden är inte alls hög. ;)

Det är mitt tips.

• Sous

Vi tog bort sidan på spjälsängen och la en extra lång kudde på kanten som en liten vägg. Man kan peta in en filt under madrassen också så att den lutar lite inåt.

• Rosa Fluff

Vi bytte till juniorsäng när sonen var 14 månader. Har fungerat klockrent med stödbräda till.

• Rosa Fluff

Vi bytte till juniorsäng när sonen var 14 månader. Har fungerat klockrent med stödbräda till.

• mammalovis

Första steget brukar ju vara att ta bort ena långsidan och lägga något mjukt på golvet, om de ramlar ur.

Vi bytte säng någon månad innan lillasyster föddes vid 2,5 år. Först provade vi med en 120 cm resårbotten, men den höll hon på att ramla ur, så sedan fick hon ärva mormors gamla utdragssäng med höga kanter. Den sover hon perfekt i. Bäddmåtten var samma som i spjälsängen och lär klara sig ett bra tag till. Hon är 99 cm som 3,5-åring, men ligger alltid ihopkrupen.

• Venne

Min dotter fick växasäng vid 14 månader, gick jättebra.

• visa0

Hade gärna tagit bort ena sidan, men vad jag förstår är denna sängen inte konstruerad så att man kan göra det. Är en äldre ikea säng som vi fick ärva.

I natt får pappan sova vakt inne i hans rum och så får vi inom de närmsta hitta en lämplig lösning.

Ni som bytt till växasäng, ramlade er barn inte ur när de ex vaknade på nätterna? Vaknar vår son så ställer han sig upp de första han gör och jag gissar på att han skulle göra likadant i en vanlig säng alternativt försöka ta sig ur sängen och ramla huvudstupa eftersom han inte är så bra på det här med att ta sig ner från lite högre höjder även om han kan ta sig upp. ..

• Paincake

Om du är orolig för att han ska trilla ur en vanlig säng så lägg en vanlig madrass på golvet. Då kan du också lägga kuddar under så att madrassen sluttar in mot väggen. På så vis rullar han inte av madrassen under natten heller. 

Lycka till!

• Tedrickare1

...Eller så gör du som jag gjorde; köp en 90-säng UTAN ben. Fallhöjden blir minimal och vill du vara helt på den säkra sidan så kan du ju skjuta in sängen (sängbottnen) intill väggen och sedan lägga spjälsängsmadrassen intill sängbottnen på andra sidan.

• Bellsam

Vill du behålla spjälsängen men inte kan ta bort idag kan du ta bort en eller två spjälor från sängen så barnet kan gå emellan själv om den vaknar. Gjorde vi med barnen och det funkade hur bra som helst.

• Tedrickare1
    Bellsam skrev 2014-06-27 00:57:14 följande:

Vill du behålla spjälsängen men inte kan ta bort idag kan du ta bort en eller två spjälor från sängen så barnet kan gå emellan själv om den vaknar. Gjorde vi med barnen och det funkade hur bra som helst.

Fast har man en "klätterapa" till unge så spelar inte det någon roll. Kan det klättras, så ska det klättras! ;)
  • Bellsam

Jag hade två riktiga klätterapor till barn men ingen av dom klättrade över sen då de tyckte det var lite kul och spännande att gå andra vägen.

Svar på tråden 14månaders klättrar ur sin spjälsäng