Läkare som inte förstår svenska
Jag har en dotter som är funktionshindrad och jag behövde ett läkarintyg på hennes handikapp till försäkringskassan. Av olika skäl (länge sedan diagnosen ställdes) var min vårdcentral de enda som som kunde ge mig detta intyg.
Jag och min dotter var där i veckan och fick träffa en doktor som var väldigt trevlig men pratade mycket dålig svenska. Besöket tog bara fem minuter och jag blev väldigt förvånad att han inte ställde några frågor om handikappet eller hennes sjukhistoria. Men han var trevlig och sa att intyget skulle vara klart i slutet av veckan.
Dagen därpå ringde vårdcentralen och sa att de behövde ställa några kompletterande frågor. Av deras frågor förstod jag att läkaren inte förstått ett ord av det jag sa. Han visste inte ens vilket sorts läkarintyg jag behövde eller vilket handikapp min dotter har trots att jag förklarat det flera gånger inne på hans mottagning. Så nu får sjuksköterskorna plita ihop ett läkarintyg.
Jag har helt förlorat förtroendet för denna läkare. Han satt där och nickade och låtsades förstå när han uppenbarligen inte förstod ett ord. Nu var det inget livsviktigt, dottern överlever utan läkarintyg, men nästa gång något av mina barn behöver vård kommer jag att begära en läkare som förstår svenska.