• Anonym (skäggiga damen)

ung kvinna som börjar få skägg... :(

Ja som det står...

Jag är 26 år, och har på senaste åren börjar få extrem hårväxt i ansiktet.
    De allra flesta håren är tjocka, svarta och växer hur snabbt som helst, och de finns nu både på halsen/under hakan, på hakan, kinderna och ovanför läppen. Jag plockar med pincett minst 2 ggr vecka men jag hinner inte med, plus att de bara blir fler, grövre och mörkare!!

Har kollat fass och ingen av de mediciner ja har orsakar detta.

VARFÖR blir det såhär??
    Hur tar jag bäst bort dem?? (Har inte råd med salong).

Jag skäms mycket för det och jag vill bara bli av med det, kommer se ut som skäggiga damen innan jag är 30 :*(

• Svar på tråden ung kvinna som börjar få skägg... :(
  • Zunrose

Jag fick det efter graviditeten med min dotter.. fått tips om laser.. men jag har några få som jag tar med pincett just nu..

• Anonym (Pcos?)

Hej! 
    Jag har samma problem och började få hår i ansiktet när jag var runt 20. Det visade sig senare att jag har hormonsjukdomen pcos.
    Har du även problem med akne?
    Kanske övervikt?
    Oregelbunden menstruation?

Det är inte farligt, men obotligt. Det kan medföra problem om du vill bli gravid då vi pcos:are inte har ägglossning särskilt ofta. Eller inte alls.

Zunrose skrev 2014-06-26 14:55:59 följande:

Jag fick det efter graviditeten med min dotter.. fått tips om laser.. men jag har några få som jag tar med pincett just nu..

Jag har aldrig vart gravid :S
    Anonym (Pcos?) skrev 2014-06-26 14:58:50 följande:

Hej! 

Jag har samma problem och började få hår i ansiktet när jag var runt 20. Det visade sig senare att jag har hormonsjukdomen pcos.

Kanske övervikt?

Det är inte farligt, men obotligt. Det kan medföra problem om du vill bli gravid då vi pcos:are inte har ägglossning särskilt ofta. Eller inte alls.

Tråkigt... :(

Blivit utredd för pcos men det visade inget.

Jag är lite överviktig och har aldrig haft regelbunden mens, inga problem med acne.

Vad sjutton kan det vara? :S
  • Anonym (frisk!!)
    Anonym (Pcos?) skrev 2014-06-26 14:58:50 följande:
    Hej! 

Kanske övervikt?

Jag har hört att man visst kan "bota" pcos, om man äter LCHF, alltså mycket fett och bara lite kolhydrater! Lönar sig att testa iaf. När jag äter mindre socker o stärkelse så mår jag mycket bättre!
  • Anonym (tjock?)

överviktiga kan ofta få rubbad hormonbalans som kan ge manliga uttryck. skägg till exempel, men även att man tappar hår i vikarna i pannan och på hjässan som män gör.

ta kontakt med sjukvården för att kontrollera dina hormonnivåer, ev kan de ju gå att justera så du slipper få helskägg

Anonym (tjock?) skrev 2014-06-26 19:37:45 följande:

överviktiga kan ofta få rubbad hormonbalans som kan ge manliga uttryck. skägg till exempel, men även att man tappar hår i vikarna i pannan och på hjässan som män gör.

ta kontakt med sjukvården för att kontrollera dina hormonnivåer, ev kan de ju gå att justera så du slipper få helskägg

Räcker några kilos övervikt? Mitt bmi låg nu på 27,1, men ska man vara på 25. Testade och såg att det är 6-7kg jag bör gå ner till att hamna på hälsosam vikt.

Kortisol har jag lämnat och de var bra. Men finns fler ämnen som styr hormonerna än det har jag läst.

Skrattade högt när ja läste din sista mening :D

Men jo... ja får ta kontakt med dem igen :S
  • Anonym (Pcos?)
    Anonym (frisk!!) skrev 2014-06-26 18:48:59 följande:

Jag har hört att man visst kan "bota" pcos, om man äter LCHF, alltså mycket fett och bara lite kolhydrater! Lönar sig att testa iaf. När jag äter mindre socker o stärkelse så mår jag mycket bättre!
    Nja, det stämmer inte att man kan bota. Det som stämmer är att vissa personer får minskade symptom av sin pcos när de äter lchf. Det som rekommenderas kvinnor med pcos är just lågkolhydratskost och motion. 
    Jag var överviktig men har gått ner till normalvikt med träning och ändrade kostvanor, har dock fortfarande akne, skäggstrån och problem med ägglossningen. Så det funkar ju inte för alla tyvärr...
  • Anonym (frisk!!)
    Anonym (Pcos?) skrev 2014-06-27 08:20:57 följande:
    Nja, det stämmer inte att man kan bota. Det som stämmer är att vissa personer får minskade symptom av sin pcos när de äter lchf. Det som rekommenderas kvinnor med pcos är just lågkolhydratskost och motion. 

Jag var överviktig men har gått ner till normalvikt med träning och ändrade kostvanor, har dock fortfarande akne, skäggstrån och problem med ägglossningen. Så det funkar ju inte för alla tyvärr...

Menade att det kan vara värt att prova ;)
  • Anonym (Pcos?)
    Anonym (frisk!!) skrev 2014-06-30 10:03:30 följande:

Menade att det kan vara värt att prova ;)
    Absolut! :) Allt är värt att prova!
Svar på tråden ung kvinna som börjar få skägg... :(