• Riktigragger

Utan kök i sommar, tips på mat?

Hej alla!

Sliter ut köket nu om två veckor för att göra om det totalt, från botten av matkällaren till att måla om och sätta in nya luckor, stommar m.m.
    Och eftersom vi inte kommer ha någon ugn eller spis kommer vi att få låna oss en spisplatta och sen använda oss rätt mycket av grillen.
    Men jag tänkte höra om nån annan varit utan kök under en längre tid och som har tips på vad vi kan laga för typ av mat?

Kommer även få gäster, så gärna några olika typer av rätter :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Utan kök i sommar, tips på mat?
  • annaba

Olika typer av grytor (kött, skaldjur, vegetariska) som äts med bröd brukar funka under de omständigheterna.

Eller pasta där du blandar ner diverse kalla såser i varm nykokt pasta. Tonfisk, olivolja, kapris, oliver, pressad vitlök är en klassiker som följt med i många år. Fetaost, riven lagrad ost, olivolja, färska (eller soltorkade) tomater, färsk basilika är ett annat. 

Nykokt ris där du blandar ner räkor, smör som får smälta, curry och färsk dill är något jag minns från barndomen. Gott med sallad och baguette till.

Tipsar också om att söka recept som funkar för camping/vandring/trangia-kök då man under de omständigheterna oftast bara har en kastrull att jobba med. Visserligen är de oftast baserade på delvis frystorkade ingredienser på grund av vikten man måste bära vid vandring, men det brukar gå att översätta till ungefär motsvarande i färska ingredienser.

• Stårschan

Mikron har ni väl kvar? Med en vattenkokare, kokplatta och en mikro kommer man rätt långt. Och sätt ribban lågt och köp hem färdigmat och hämtmat och ät fil och flingor.

-Pasta med skinka, tomat och smaksatt creme fraiche
    -Korv med bröd
    -Varma mackor
    -Sallad i alla dess former
    -Soppa

• viktorjohan

Köp en spisugn för 400 kr på jula. Bra att ha ändå. Man sätter den ovanpå en gasol- eller spritbrännare och får då en liten ugn med under- och övervärme. Har en sån i min båt. Funkar utmärkt till allt möjligt. Går säkert att ställa på grillen men kanske inte på en elplatta. De kallas för burkugn också.

• Aniiee

Googla på "summer one-pot" och se om du hittar något. Behöver du hjälp med översättning & måttomvandling så hojta till =)

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Riktigragger

Tack för tips och råd! Men eftersom vi ska slita ut hela köket och få låna en kokplatta kommer vi köra på det som vi har. Får leva lite primitivt men vad gör det? Kommer äta mycket kräm och all mat äts på papptallrikar för att sen vid sista veckorna eldas upp med all annan skit

• MammaBella

Se till att koka köttfärssås och stoppa i frysen så har ni iaf två lättlagade mål. Eller gör till tre-fyra middagar så kan ni tillsätta bönor så har ni chili con carne att äta med köpebaguette
    Våfflor behöver ni ju inte köket till alls
    Sill och potatis.
    Grillat kött som skärs i tunna skivor och serveras i pitabröd med valfri sås och sallad/grönsaker
    Färdigköpt grillad kyckling med baguette
    Paella
    Omelett

• pigglet

Det enda ni kommer sakna är egentligen ugn? Det borde väl gå att laga i princip  all mat?

Vi har varit utan kök i 2 omgångar, första pga vattenskada andra pga renovering. Det är inte så bökigt som man kan tro, jag har i alla fall gruvat mig mer än det egentligen har behövts.

Vi har satt diskmaskinen i tvättstugan, kopplat den till samma som tvättmaskinen. Vill man tvätta får man koppla om, men det är inget jobb. Där finns ju även vatten att handdiska med. Funkar riktigt bra. Det lät rätt omständigt att äta allt på engångstallrikar och bara äta kräm osv.

Vill du göra det riktigt enkelt så lagar ni upp mat nu i förväg och fryser in. Pasta, ris går utmärkt att frysa in. Samma med allt som är grytor - köttfärssås, chili con carne, kalops, köttgrytor, kycklinggrytor, fiskgrytor. Allt som är blött helt enkelt. Går snabbt att värma på spisplatta eller Micro.

• Riktigragger

Varför tycker du det låter omständigt att äta på papptallrikar och att äta kräm?

Kräm för mig på sommaren är lunch. Speciellt när man arbetar och kanske inte är så hungrig egentligen pga värmen och allt slit. Då tycker jag kräm är så enkelt, gott och läskande på samma gång.
    Och att äta på papptallrikar gör att den enda som ska diskas är ju besticken.. För mig är det enklare. Och vi har ingen tvättstuga i huset än eftersom vi inte har någon källare. Så vi kan inte bara koppla in diskmaskinen någonstans utan den är redan utplockad från sitt ställe och kommer få stå på det stället tills vi kopplat ihop allt, satt in våra stommar m.m.

Vill tacka för era tips och råd. Jag kommer nog lösa detta på något sätt, det gäller bara att vara påhittig och kunna planera redan nu hur man ska göra för att underlätta för sig sen.

Svar på tråden Utan kök i sommar, tips på mat?