Ge mig era husmorstips!!
Som topic jag vill ha alla era husmorstips, allt ifrån hur man diskar bäst tills hur man rengör toan!!
Som topic jag vill ha alla era husmorstips, allt ifrån hur man diskar bäst tills hur man rengör toan!!
Om man inte orkar göra ren tommar burkar eller mjölkförpackningar direkt. Förvara de i kylen tills du orkar så börjar de inte lukta!
Finns en app i Appstore som heter "Fiffiga frun" den innehåller massvis med bra husmorstips om man har en Iphone. Finns kanske i motsvarande stores i android.
Ättika är bra till allt möjligt. Städa "allt" med ättika.
Hyvla smöret med osthyvel när du ska baka/bakar. Det blir rumsvarmt snabbare om du behöver det.
Finns en app i Appstore som heter "Fiffiga frun" den innehåller massvis med bra husmorstips om man har en Iphone. Finns kanske i motsvarande stores i android.
En till: Häll salt genast på drickspill på mattor. Suger upp vätskan och så kan man dammsuga upp det sen.
För att få bort envetna bananflugor:
Häll vinäger i en äggkopp och en eller två droppar diskmedel i, rör runt. Ställ på lämpligt ställe.
(Bananflugorna älskar doften, och dras dit och drunknar p g a att diskmedlet tar bort ytspänningen.)
Om du fått stearin på duk eller andra textilier: lägg hushållspapper på "fläcken" och stryk med strykjärn på. Värmen smälter stearinet och hushållspappret suger upp det.
Som någon skrev tidigare så är ättika bra mot allt - framför allt mot dålig lukt. Blanda vatten med ättika och häll i en blomspruta och spruta på textilier med unken doft/rökdoft (som inte går att tvätta), om det luktar illa i ett rum/ett skåp/en burk etc. häll ättika i ett glas (eller i burken om det är den som luktar) och låt stå över natten så doftar det helt neutralt sedan.
Om man får en sticka i fingret/foten: blanda bakpulver med lite vatten och stryk på stickan. Efter ca tio minuter har stickan krupit ut ur huden av sig själv.
Jag bloggar om allt möjligt och det kan bland annat handla om husmorstips och knep. De flesta knepen har min farmor lärt mig men också min mamma. Så sent som idag påbörjade jag vår stora flyttstädning. Först ut ugnen! Imorgon följer fortsättning...
Hoppas det kan vara till glädje för någon!
//Jackie
ingenrastingenro.blogg.se/2015/january/ugnsrengoring-dag-1.html