• Anonym (Blä)

Insekter i hemmet - vad är det?

Någon som vet vad detta är för äckliga kryp? Två baggar och en larv. Minns inte riktigt hur stora de var men första baggen var kanske drygt 1-1,5 cm och andra baggen lite mindre så ungefär 0,5-1 cm. Jag är tyvärr rädd att de inte kommer utifrån eftersom samtliga 3 kryp är hittade i samma rum.

• Svar på tråden Insekter i hemmet - vad är det?
  • Bella 89

Tycker det ser ut som mjölbaggar och pälsänger. 

• Anonym (Blä)
    Bella 89 skrev 2014-06-26 19:39:31 följande:

Tycker det ser ut som mjölbaggar och pälsänger. 

Men varför får vi dessa? Och hur får man bort dom?
  • Anonym (Blä)
    HWR skrev 2014-06-26 19:48:22 följande:

www.anticimex.com/sv/se/privat/skadedjur/skadedjurskategorier1/angriper-mat--textil1/palsangrar/

Jag lider med dig ts....OM det är pälsängrar så är de inte lätta att bli av med!! Du måste städa städa städa..tänk flyttstäd. ALLA kläder, textilier, gosedjur etc måste tvättas i 60 grader alternativt frysas....

Usch, jag hatar kryp  Men är det vanligt att man bara hittar en/två? Jag hittade baggarna i mitten av förra veckan, sen har jag inte sett några fler kryp förrän jag hittade larven på bild idag.
  • HWR
    Anonym (Blä) skrev 2014-06-26 19:50:44 följande:
    Usch, jag hatar kryp  Men är det vanligt att man bara hittar en/två? Jag hittade baggarna i mitten av förra veckan, sen har jag inte sett några fler kryp förrän jag hittade larven på bild idag.
    Ja det är vanligt. Vi hade pälsängrar i vår förra lägenhet...jag hittade larver/baggar lite då och då...
  • Bella 89

Om du bor i en hyreslägenhet brukar hyresvärden ha avtal med anticimex eller liknande, det behöver alltså inte kosta dig något/mycket. Men du behöver ändå göras som ovan förklarar, tvätta alla kläder, möbler, skrubba rejält. Och glöm inte lufttäta förpackningar till all mat, de älskar att bo i maten. 

• viseversa

Den bruna skalbaggen är fläskänger. Tror även larven längst ner är fläskänger. Dom två översta är nog mjölbaggar.

Svar på tråden Insekter i hemmet - vad är det?