• åttiosexan

Emil, Olle, Vilgot eller Frans?

Tre veckor kvar till bf idag! Blir det en tjej kommer hon troligtvis heta Elsa, men killnamn är svårare... Jag är (för tillfället i alla fall) mest inne på Olle, men sambon har sedan början tyckt att Frans är ett himla bra namn. Vad säger ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Emil, Olle, Vilgot eller Frans?
  • BCH52

Alla era förslag fungerar tycker jag. Dock beroende på vilket efternamn ni har. Det bör fungera bra ihop. Det bör vara lätt att uppfatta när man presenterar sig ( i vuxen ålder är det ju förnamn efternamn som gäller då ). Säg hela namnet högt så hör ni direkt vad som fungerar. Dock, vänta till dess barnet är fött, min erfarenhet är att det ibland kan bli helt klart att det här är ingen "Joel", det här är en "Emil". Ni har ju god tid på er att känna er för vad som verkar rätt. Lycka till och väldigt många grattis.

• åttiosexan
    BCH52 skrev 2014-06-27 07:15:08 följande:

Alla era förslag fungerar tycker jag. Dock beroende på vilket efternamn ni har. Det bör fungera bra ihop. Det bör vara lätt att uppfatta när man presenterar sig ( i vuxen ålder är det ju förnamn efternamn som gäller då ). Säg hela namnet högt så hör ni direkt vad som fungerar. Dock, vänta till dess barnet är fött, min erfarenhet är att det ibland kan bli helt klart att det här är ingen "Joel", det här är en "Emil". Ni har ju god tid på er att känna er för vad som verkar rätt. Lycka till och väldigt många grattis.

Tack! :) Jag tycker att alla namn fungerar med efternamnet. Ja, det känns skönt att namnet inte måste vara klart innan utan att man faktiskt har lite tid att fundera och känna efter... Spännande att se!
  • fluu

Emil - Gillar. Vackert och mjukt, men inte omanligt. Gångbart.

Olle - Pluttsött. Inte så värst manligt.

Vilgot - Som Olle fast risk för Ville...

Frans - Borde gilla, men tänker bara på smeknamnet Frasse....

1. Emil
    2. Frans
    3. Olle
    4. Vilgot

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aspie

Frans får mig bara att tänka på någon Prins Frans från någon barnserie/film från när jag var liten... Jag gillade aldrig Frans, kanske mest för namnet. Inte min påse chips, helt enkelt.

Vilgot tycker jag däremot är riktigt fint. Angående "Ville" som smeknamn så har det fungerat utmärkt för en nära vän till mig som heter William. Fast han passade riktigt bra som en "Ville" med, det är det såklart inte alla som gör.

• amosme

Jag tycker också att Frans är ett vackert pojknamn, och det låter väldigt stiligt på en vuxen man.

• AstridH

1. Vilgot. Så himla fint!
    2. Frans, också stiligt.
    3. Emil, lite tråkigt men helt okej.
    4. Olle. Nej. Bara nej.

• MySecret

Jag gillar Emil. Det är ett bra namn som fungerar i alla åldrar.

Vilgot är sött. Vill gott liksom.

Frans är lite fräckt, Frank ännu lite tuffare.

Olle har jag aldrig gillat och har svårt att förstå att så många gillar namnet... Olle =stickad tröja, grin-Olle osv.

Men det är ju mina åsikter :) Elsa är fint tycker jag.

• Jeaninne

Jag kunde inte rösta, för jag gillar inget av dina namn.

Emil - alltför förknippat med buspojken. Det blir svårt att bli accepterad som en vuxen man med ett sådant namn

Olle - är ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Men varför inte Olof, som är urgammalt, nordiskt och jättestiligt..? Så kan ni kolla honom Olle hemma

Vilgot - detta namn är rent ljudmässigt fult, enligt mig. Både "lg"-ljudet och å-ljudet som följer efter är väldigt osköna ljud i namn

Frans - för mjukt för ett pojknamn, och hopplöst gubbigt. Men varför inte Frank..? Det blir genast hårdare och manligare

Svar på tråden Emil, Olle, Vilgot eller Frans?