• Michaelaj

Sömn hos en 5 månaders

Vi har en dotter på 5 månader och har två "sömnproblem".

1. Hon vill absolut inte somna in, spelar ingen roll hur trött hon är. När jag försöker vagga henne till sömns stretar hon emot, skriker argt och spänner sig.
    Jag försöker buffa i rumpan, sjunga, prata lugnt. Men varje insomning är utav denna kamp.
    Försöker få henne att somna innan hon blir övertrött, ger henne en snuttefilt, är i ett tyst rum...
    Hur ska jag få henne att tycka det är skönt och mysigt att sova?

2. Hon sover bra på nätterna i egen spjälsäng men på dagarna vill hon att jag ska ligga bredvid henne. När jag försöker smyga upp (efter att hon sovit allt från 10 min till två timmar) vaknar hon efter 2-15 minuter. Lägger jag mig bredvid henne igen somnar hon om direkt.
    Hon brukar "kontrollera" att jag ligger kvar genom att sträcka sig och känna i mitt ansikte.
    Det är mysigt att ligga bredvid när hon sover, samtidigt som jag skulle behöva fixa lite hemma, äta lunch, duscha osv.

Har någon varit med om samma sak?
    Är tacksam för lite tips!

• Svar på tråden Sömn hos en 5 månaders
  • Michaelaj

1: Glömde tillägga att jag liggammar och att dottern ibland somnar in då! Men om hon inte lyckades somna då så måste jag vagga henne till sömns och ibland tar det upp till en halvtimme att få henne att somna.

• Almina

1. Har du provat att bära henne i sele eller sjal, för att hon ska somna? Det var det enda som funkade för vår son, förutom att ammas till sömns. När jag ammar honom brukar han också ha lättare att somna om jag samtidigt buffar honom i rumpan och sch:ar.

2. Så var vår son också, tills han blev dryga året. Efter det har det funkat bättre att smyga sig iväg. Det var inget som funkade för oss, men några av tipsen jag fick var att lägga något som är lite varmt bredvid (tex en vetekudde) och en tröja som luktar mamma. Det hjälpte som sagt inte för oss, men det kan ju vara värt att prova... Annars är nog många bebisar ganska närhetskrävande... Bärselen var det som räddade oss, och gjorde det möjligt att pyssla med annat samtidigt som sonen sov.

• Hoppfull84

1: har du provat att söva henne i sele? dansa mjukt och så. elle rprova att söva i vagn? mamma rullade trasmattor i hallen och drog vagnen fram och tillbaka för att söva min syster, hon somnade bara om det skumpade riktigt skönt.

2. har inget råd, hade samma problem. dottern sov bara 10-20 minuter på fm runt 10 tiden, sen runt 15 kunde jag kanske få till en 20 minutare om jag hade tur. sen var hon vaken till 22. hon var ingen sovare som liten helt enkelt. svinjobbigt och stressande att alltid sitta på helspänn och aldrig kunna ta en dusch eller börja med mat eller liknande. vid ca ett års ålder började hon helt plötsligt sova upp till en timme vid 12-13 tiden. ljuvligt!! så det behöver inte vara så för evigt.

• Michaelaj

Tack snälla för era svar. Man är ju inte ensam om en närhetstörstande och gosig bebis:)

Svar på tråden Sömn hos en 5 månaders