Att välja bort trots längtan
Så länge jag kan minnas har jag velat bli förälder. Det har varit allt jag planerat för i livet och något jag drömmer om varje dag. För lite över ett år sedan föll jag pladask för världens finaste man och min då kursare på högskolan. Vi är nu förlovade, bor i en stor fin trea och det enda som saknas oss är fasta anställningar, tog examen i början av juni och vi jobbar nu båda på visstids-jobb inom sektorer som vi inte vill stanna i för alltid. Vi har varit noga med att skydda oss och håller god koll på mina mest fertila perioder etc.
Så torsdagen innan midsommar gör jag ett gravtest. Jag var lite sen med mensen, bara ett par dagar, och kände mig lite öm i brösten, men trodde verkligen inte att jag var gravid utan gjorde mest testet för att slippa oroa mig. Fick en total chock när stickan efter ett par minuter visade TVÅ streck istället för ett. Gick ut till min fästman och visade honom, han kramade mig men var tvungen att åka till jobbet. Vi hann inte prata alls. Jag började ringa till kvinnokliniken för att få en tid. Men då måste man veta om man vill behålla eller ej - vilket vi inte visste än. Så vi avvaktade.
Nu har vi bestämt oss för att avbryta graviditeten. Min man är inte redo och inte vår ekonomi heller. Men jag känner en sådan enorm sorg. Det har hittills fötts nio bebisar denna vår/sommar bland släkt och vänner, jag har äntligen hittat rätt man för mig och mina framtida barn, ändå måste det bli så här dumt. Jag har sagt till min man att det är för hans skull som vi gör detta - som vi väljer att avbryta. Jag vet att det är lite för min skull också. Jag vill ha allt fint och redo när bebis kommer och jag vill att ett positivt gravtest ska vara en glad händelse, inte en kaosartad. Men denna enorma sorg vill inte lämna mig. På tisdag ska vi till läkaren.
Någon annan med samma längtan och beslut att ta som kan dela med sig? Någon som inte heller var redo - men valde att behålla? Ni som valde att avbryta - hur känns det idag? Känner mig så ensam med min sorg trots otroligt stöttande och inkännande man i mitt liv.