• Anonym (Ont)

Överlåta VAB?

Hej!

Jag är för tillfället föräldraledig med vårt barn på 1,5 år. Jag är gravid med BF i september. Jag kommer eventuellt bli sjukskriven en tid framöver. Barnets pappa har inte riktigt möjlighet att ta ut VAB just nu, men som vi förstått det kan vi välja att låta någon annan ta VAB istället.

Kan barnets mormor som är pensionär (och jobbar lite extra ibland) ansöka om VAB för att ta hand om vårt barn under min sjukskrivning? Hur fungerar det i så fall? Vad får hon för ersättning?

• Svar på tråden Överlåta VAB?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att ha rätt till tillfällig föräldrapenning (VAB) behöver förälder gå miste om inkomst från arbete för att ta hand om sjukt barn eller ett barn där ordinarie vårdare är sjuk. Om en förälder som har rätt till VAB väljer att arbeta istället för att vårda barnet kan denne överlåta sin rätt till VAB till en annan person som i sin tur går miste om inkomst från arbete för att vårda barnet.

Barnets mormor kan bara få ersättning i form av VAB om hon går miste om inkomst från arbete och den andre föräldern överlåter sin rätt till VAB till henne.  Arbetet behöver vara stadigvarande i minst 6 månader eller årligen återkommande.  Inkomsten måste också uppgå till minst 24 % av prisbasbeloppet. För år 2014 är prisbasbeloppet fastställt till 44 400 kr. 

För att ansöka om ersättning behöver hon ringa till kundcenter och anmäla senast den första dagen hon går miste om inkomst för att vårda barnet. Därefter kommer en blankett skickas ut på vilken hon fyller i vilka dagar hon gått miste om inkomst. Den förälder som överlåter sin rätt till VAB ska också skriva på blanketten.

Ersättningsnivån beräknas utifrån inkomsten.

Hälsningar

Erling, handläggare 

Svar på tråden Överlåta VAB?