• singthesorrow

Mjölk- och glutenfritt

Hej!
    Jag behöver lägga om min kost till både mjölk- och glutenfritt. Min fantasi när det kommer till matlagning har alltid varit skral, men nu blir det ju ännu svårare.
    Kan ni inte dela med er av era bästa favoriter, främst lunch/middagsmat?

Tack!

• Svar på tråden Mjölk- och glutenfritt
  • annaba

Mjölkprotein eller laktos? Laktosfria mjölkprodukter finns massor av numera, allt som finns i normalsortiment finns också laktosfritt. Om det är mjölkprotein får du istället titta efter mandel-, ris-, havre-, soja- eller nötalternativ. 

Glutenfritt finns många bra alternativ i dagligvaruhandeln till pasta, bröd etc. Inte helt jämförbart med de vanliga, men helt OK. Ris, bönor, linser är helt glutenfria naturligt. Även quinoa, hirs och lite andra mer ovanliga sädesslag/frön faller inom den kategorin.

Grönsaker och frukter kan du äta hur mycket du vill.

När jag lagat åt gluten-/laktosintoleranta utgår jag oftast från ett glutenfritt kolhydrat alternativ, lägger till kött/fisk/skaldjur och baserar en sås på tomat eller laktosfria produkter. Kompletterar med sallad/grönsaker. Ju renare och mindre processad mat, desto lättare att hålla sig borta från gluten och mjölk.

Efterrätter får man vara lite mer uppfinningsrik på eftersom mycket är gluten/mjölkbaserat. Antingen får man lära sig laga dem i alternativa former, eller hålla sig till fruktbaserade anrättningar.

Det mesta går att omvandla till gluten/mjölkfritt av det man lagat tidigare. Där problemen brukar uppstå är i färdigmat och där får man lära sig att läsa förpackningar med förstoringsglas. Nu för tiden är de flesta potentiella allergener märkta i fetstil i innehållsförteckningen så att det blir lättare att upptäcka dem.

Restauranger, framförallt de av bättre klass, brukar vara extremt tillmötesgående och fixa fram alternativ när man beställer om man upplyser dem om allergier och överkänsligheter.

• Anonym (gsgrgr)

Det finns massor med bra bloggar som säkert kan ge dig inspiration. Kolla t.ex. Nillas Kitchen och Lilla Matderiven eller googla för fler!

• singthesorrow
    annaba skrev 2014-06-27 19:38:31 följande:

Mjölkprotein eller laktos? Laktosfria mjölkprodukter finns massor av numera, allt som finns i normalsortiment finns också laktosfritt. Om det är mjölkprotein får du istället titta efter mandel-, ris-, havre-, soja- eller nötalternativ. 

Glutenfritt finns många bra alternativ i dagligvaruhandeln till pasta, bröd etc. Inte helt jämförbart med de vanliga, men helt OK. Ris, bönor, linser är helt glutenfria naturligt. Även quinoa, hirs och lite andra mer ovanliga sädesslag/frön faller inom den kategorin.

Grönsaker och frukter kan du äta hur mycket du vill.

När jag lagat åt gluten-/laktosintoleranta utgår jag oftast från ett glutenfritt kolhydrat alternativ, lägger till kött/fisk/skaldjur och baserar en sås på tomat eller laktosfria produkter. Kompletterar med sallad/grönsaker. Ju renare och mindre processad mat, desto lättare att hålla sig borta från gluten och mjölk.

Efterrätter får man vara lite mer uppfinningsrik på eftersom mycket är gluten/mjölkbaserat. Antingen får man lära sig laga dem i alternativa former, eller hålla sig till fruktbaserade anrättningar.

Det mesta går att omvandla till gluten/mjölkfritt av det man lagat tidigare. Där problemen brukar uppstå är i färdigmat och där får man lära sig att läsa förpackningar med förstoringsglas. Nu för tiden är de flesta potentiella allergener märkta i fetstil i innehållsförteckningen så att det blir lättare att upptäcka dem.

Restauranger, framförallt de av bättre klass, brukar vara extremt tillmötesgående och fixa fram alternativ när man beställer om man upplyser dem om allergier och överkänsligheter.

Tack för ett så utförligt svar. Jag kan inte äta mjölkprodukter ens om de är laktosfria, så jag får försöka hitta alternativ :)
  • singthesorrow
    Anonym (gsgrgr) skrev 2014-06-27 19:41:39 följande:

Det finns massor med bra bloggar som säkert kan ge dig inspiration. Kolla t.ex. Nillas Kitchen och Lilla Matderiven eller googla för fler!

Tack för bloggtips :)
  • Anonym (X)

Jag är intolerant mot mjölkprotein, laktos och gluten. Är även känslig mot jordnötter, samt att jag har diabetes.

Kul va!?

Jag fick en lista från läkaren på vad jag kan äta. Har inte du fått det?

• singthesorrow
    Anonym (X) skrev 2014-06-28 00:44:30 följande:

Jag är intolerant mot mjölkprotein, laktos och gluten. Är även känslig mot jordnötter, samt att jag har diabetes.

Kul va!?

Jag fick en lista från läkaren på vad jag kan äta. Har inte du fått det?

Jo, men jag tänkte mer på att folk gärna får dela med sig av recept på middagsmat :)

Jag vet liksom vad jag får och inte får äta men inte hur jag ska knåpa ihop något gott av det!

• Laine

Ät det du brukar äta. Men istället för mjölkprodukter kan du använda dig av havregrädde/mjölk (beroende på hur strikt du ska vara mot gluten. Oatly kan inte garantera att deras produkter är 100% glutenfria) eller rismjölksprodukter. 
    Red såserna med majsstärkelse.

Det finns glutenfri pasta att köpa, detsamma gäller bröd. 
    Mjölkproteinfritt smör/margarin finns att köpa. 
    Pålägg (förutom ost såklart)brukar ofta vara helt mjölkfria. 

I början får du läsa på förpackningarna mycket, men tillslut lär du dig.
    Det är inte så svårt att äta gluten/mjölkproteinfritt.

• singthesorrow
    Laine skrev 2014-06-29 18:50:44 följande:

Ät det du brukar äta. Men istället för mjölkprodukter kan du använda dig av havregrädde/mjölk (beroende på hur strikt du ska vara mot gluten. Oatly kan inte garantera att deras produkter är 100% glutenfria) eller rismjölksprodukter. 

Ok, kanske bara är jag som förstorar upp det hela eftersom det känns som en sådan stor förändring :P

Kommer ju verkligen sakna ost!!

Men jag lär mig nog ;)
  • Anonym (X)
    singthesorrow skrev 2014-06-29 19:44:04 följande:

Ok, kanske bara är jag som förstorar upp det hela eftersom det känns som en sådan stor förändring :P

Men jag lär mig nog ;)

Är du väldigt känslig mot mjölkprotein, eller är det mest laktos?

Jag kan nämligen äta vissa ostar som är laktosfria.
  • Anonym (X)
    singthesorrow skrev 2014-06-29 19:44:04 följande:

Men jag lär mig nog ;)

Laine skrev 2014-06-29 18:50:44 följande:

www.veganlife.se/mobile/category.html/ost
Svar på tråden Mjölk- och glutenfritt