Krävande barn - skaffa syskon?
Vår son har, från att han föddes, varit väldigt krävande. Som liten var han nästan aldrig nöjd när han var vaken. Jag ammade hela tiden och han sov i princip bara om han låg på mig (i perioder kunde han sova en stund om man bar honom i sele). Vagnen gillade han inte, han bara gallskrek om man la honom i den (det blev lite bättre när vi senare bytte till sittdelen på vagnen). Ibland kunde han ligga på golvet/sitta i sin babysitter en kort stund (max 10 min). På nätterna vaknade han minst varje 1-1,5 timme. Han spydde också hela tiden.
Nu är han 15 månader. Han är fortfarande ganska krävande, även om det är på ett annat sätt. Men han är inte ett barn som sitter still i sandlådan/gungan mer än några minuter, sen måste det hända något nytt...
Jag har alltid tänkt att jag absolut vill ha minst två barn! Men nu vet jag inte längre. Jag vet inte om vi skulle orka med ett barn till. Jag vet inte om vårt förhållande skulle klara av det. Jag känner egentligen inte heller någon större längtan efter ett till barn, men det kan ju ev komma. Just nu har vi verkligen fullt upp med det barn vi har. Men jag känner på något sätt att familjen inte är riktigt fulltalig än. Och jag skulle så gärna vilja ge vårt barn en möjlighet till en syskonrelation.
Hur tänker ni andra som har haft ett krävande första barn när det gäller att skaffa ett barn till?