• Mithi

Runt eller fyrkantigt köksbord? [Läs info]

Runt eller fyrkantigt köksbord? Rösta på det du föredrar.
    Kommentera även gärna vad du tycker är finast samt mest praktiskt.

Utgå från att det gäller ett bord med endast 4 stolar och att endast fyra stolar räcker för er familj. För annars kan det ju bli trixigt för er som har flera barn att rösta.. Det är nog ganska besvärligt att ha ett runt bord om man har fler än 3 barn...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Runt eller fyrkantigt köksbord? [Läs info]
  • Nyfiken gul

runt! 

vi har många barn och runt är det bästa,  det står mitt på golvet i köket och alla får plats utan bekymmer . Lättmöblerat . 

Hade ett fyrkantigt förut men det funkade inte utrymmesmässigt. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mithi
    Nyfiken gul skrev 2014-06-27 22:28:59 följande:

runt! 

vi har många barn och runt är det bästa,  det står mitt på golvet i köket och alla får plats utan bekymmer . Lättmöblerat . 

Hade ett fyrkantigt förut men det funkade inte utrymmesmässigt. 

Men hur funkar ett runt bord när man har många barn och ska äta? Blir det inte trångt med alla tallrikar?
  • Nyfiken gul
    Mithi skrev 2014-06-27 22:31:37 följande:
    Men hur funkar ett runt bord när man har många barn och ska äta? Blir det inte trångt med alla tallrikar?
    inte alls trångt.  Alla får plats utan bekymmer och det som behöver stå på bordet får också plats. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mithi
    Nyfiken gul skrev 2014-06-27 22:51:04 följande:
    inte alls trångt.  Alla får plats utan bekymmer och det som behöver stå på bordet får också plats. 
    Toppen! Jag vill nämligen helst ha ett runt bord. Tycker det är finare :) Men jag oroar mig för att det ska bli trångt.. Vet du hur stort ert bord är i diameter? Och hur många stolar har ni runt?
  • Aniiee

Min mormor hade ett runt bord. Det funkade jättebra och det fanns plats för både en och två och tre extra personer. Vi har ett fyrkantigt, och har brorsans ungar vänner hemma så blir det att dela på sig..... Det för inte plats mer än vi där....

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Mithi

Vilken storlek måste man ha på ett runt bord för att det ska rymmas ett par stycken? Ca 4-6 personer

• SupersurasunkSara

Ett runt bord tar mer plats än ett fyrkantigt men är betydligt mysigare att sitta vid, alla ser alla

Oftast är borden 105 cm i diameter men om man bygger själv kan man ju minska det lite, dock är 105 ett bra mått om man ska vara 4 runt bordet, det går att 'peta in' fler, dock så får ju några då sitta vid ett ben om man inte har ett pelarbord.

• Mithi
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-29 19:58:27 följande:

Ett runt bord tar mer plats än ett fyrkantigt men är betydligt mysigare att sitta vid, alla ser alla

Oftast är borden 105 cm i diameter men om man bygger själv kan man ju minska det lite, dock är 105 ett bra mått om man ska vara 4 runt bordet, det går att 'peta in' fler, dock så får ju några då sitta vid ett ben om man inte har ett pelarbord.

Jag tycker att ett runt bord är mycket finare, men jag har börjat tveka nu. Det känns som att det kommer bli alldeles för trångt om man är många vid bordet.. Vårt kök är inte sådär superstort.. Vi har tittat på ett runt bord som är 100 cm i diameter, men som har en iläggsskiva som gör att det blir 100 x 140 (ovalt). Om vi väljer ett runt bord blir det absolut ett sådant med iläggsskiva, dock känns det ändå som att vi kanske borde kika på fyrkantiga bord istället..
  • SupersurasunkSara

Nja, det blir inte trångt. Det vi hade var 105 och fyra satt ledigt runt det och 6 st med. 8 blev lite tight

Testa att tejpa upp ytan på golvet eller klipp en stor cirkel av papper (tidningspapper som du tejpar ihop fungerar utmärkt) och så lägger du ut det på platsen där du ska  ha bordet och ställer stolarna runt det, då ser du enklare hur det kommer att bli.

• DeadMexican

Runt så energierna kan flöda fritt i rummet.

Jag förstod inte varför jag hade så ont i huvudet, men sen gick jag kurs och det är för att jag har skitmånga hörn hemma!

• Mithi
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-29 20:41:06 följande:

Nja, det blir inte trångt. Det vi hade var 105 och fyra satt ledigt runt det och 6 st med. 8 blev lite tight

Testa att tejpa upp ytan på golvet eller klipp en stor cirkel av papper (tidningspapper som du tejpar ihop fungerar utmärkt) och så lägger du ut det på platsen där du ska  ha bordet och ställer stolarna runt det, då ser du enklare hur det kommer att bli.

Jag menade alltså att jag tror det blir trångt för oss.. Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag skrev "Det känns som att det kommer bli alldeles för trångt om man är många vid bordet.. Vårt kök är inte sådär superstort..".   Syftar alltså på att jag trodde att ett runt bord skulle bli för stort för vårt kök och jag gjorde alldeles nyss som du tipsade om - att tejpa golvet - och såg att det verkligen inte kommer gå med ett bord på ens 105 cm! :-/ Den ena stolen kommer tyvärr bli i vägen för både en dörröppning samt köksskåp. Den andra stolen kommer hamna just framför skafferiet och alltså kommer man inte kunna komma åt de övriga två stolarna eftersom de andra stolarna kommer blockera vägen! Haha, men då blev ju valet enkelt i alla fall!
  • SupersurasunkSara
    Mithi skrev 2014-06-29 21:12:21 följande:
    Jag menade alltså att jag tror det blir trångt för oss.. Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag skrev "Det känns som att det kommer bli alldeles för trångt om man är många vid bordet.. Vårt kök är inte sådär superstort..".   Syftar alltså på att jag trodde att ett runt bord skulle bli för stort för vårt kök och jag gjorde alldeles nyss som du tipsade om - att tejpa golvet - och såg att det verkligen inte kommer gå med ett bord på ens 105 cm! :-/ Den ena stolen kommer tyvärr bli i vägen för både en dörröppning samt köksskåp. Den andra stolen kommer hamna just framför skafferiet och alltså kommer man inte kunna komma åt de övriga två stolarna eftersom de andra stolarna kommer blockera vägen! Haha, men då blev ju valet enkelt i alla fall!
    Precis Jag var osäker på om du syftade på att det lät som att det blir trångt med många vid bordet eller om det var ytan i köket du menade så jag tänkte att jag svarar på både ock

Ja, valet blev ju lätt då, vi har också fyrkantigt men vi hade runt förut och det gick men blev liiiiiite trångt så vi bytte.
Svar på tråden Runt eller fyrkantigt köksbord? [Läs info]