• Maliin1990

mycket jakt i weshen?

Hej alla. 
    Jag tycker welsh springer spaniel är en väldigt fin hund, men den tillhör ju gruppen stötande och apporterande har den ju jakt i sig. Jag som inte alls håller på med jakt undrar hur mycket jakt hunden har i sig?
    Hurmycket motion och stimulans behöver hunden om man inte tränar jakt med den?
    Ni som har en welsh kanske kan berätta lite vad ni använder hunden till, och om den har mycket jakt i sig? 

• Svar på tråden mycket jakt i weshen?
  • Dexter dot com

Har en kompis som haft flera under årens lopp och inte använt dom alls i jakt men aktiverat dom med främst spår, lydnad och agility och det har funkat bra.
    Jag upplever dom som väldigt energiska hundar som behöver dräneras ordentligt mentalt för att inte bli stissiga och jobbiga.
    Hennes har alltid gått lösa och sticker inte efter vilt.
    Om du är intresserad av att jobba med din hund tror jag absolut Welshen kan passa dig trots att du inte jagar.
    För övrigt upplever jag dom väldigt sociala och stabila med både människor och andra hundar.

• hundpuss

Vad jag vet så kan man väl "välja" nåttsånär om man vill ha jaktanlag i hunden eller inte. (Dvs man kan öka/minska chanserna att få en valp med anlag för jakt genom att välja hundar som används i jakt eller ej, men sånt brukar uppfödarna kunna mycket om om/när du väl pratar med en uppfödare.)
    Sen finns det ju givetvis inga garantier för sådant.

Jag gillar welshen, pigg trevlig och jättefin hund. Däremot ingen hund som kan leva utan att arbeta med något. Många funkar finfint på agility eller lydnadsträning. 
    Så länge man aktiverar dom med något, så tror jag de kan trivas. 

Svar på tråden mycket jakt i weshen?