Har någon fått ersättning för adhd/autism/asperger i vuxen ålder?
Ni som har fått diagnoser, enbart som vuxna (efter 25 års ålder) inom adhd/add och/eller autismspektrumtillstånd som lindrigare former av autism eller Asperger...
Har ni fått något från försäkringsbolaget?
Har ni en försäkring som täcker dessa diagnoser?
Jag undrar eftersom jag själv fick diagnosen som vuxen, dessutom efter 25 år, som tycks vara en maxgräns för hur länge barnförsäkringen gäller?
Jag har alltså alltid haft dessa diagnoser, men som en tyst, duktig flicka som skötte sitt skolarbete och tycktes fungera "normalt", så tog det lång tid att över huvud taget söka vård för mina problem och sedan ännu längre tid att få rätt diagnos.
Mina föräldrar tecknade en barnförsäkring och den har jag fortfarande kvar (samma f-bolag), men nu har den ju förändrats iom att jag är vuxen och nya villkor har tillkommit osv.
Dessa diagnoser existerade ju redan på 1940-talet, men inte i Sverige när jag var barn, och är därmed inte "villkorade" eller uteslutna i den ursprungliga barnförsäkringen.
Men eftersom jag fick diagnosen efter 25 års ålder är det ändå försent att ta striden med f-bolaget?
Har ni med samma diagnoser + ålder fått någon ersättning alls från era försäkringar?
Hur fungerar det med inkomstbortfall, då man som vuxen antagligen inte kan få ett jobb med "normal" lön? Är det Försäkringskassan som man måste förlita sig på resten av livet?
Hoppas att ni som har erfarenheter av detta orkar svara!
Försöker uppbringa mod och energi till att ringa mitt f-bolag. Men har så dåliga erfarenheter och med nersatt hörsel (utan rätt till hjälpmedel) har jag utvecklat en fobi mot telefonsamtal. Det räcker aldrig att skriva e-post, vilket jag hade hoppats på...