• Sötsug

AKUT! Presenttips till 2-årig flicka som har ALLT!

Blev med kort varsel inbjuden på kalas för en kompis flicka som fyller 2 år.
    Men VAD ska jag ge för present?

Flickan har ALLT vad man kan tänka sig i både leksaksväg och klädväg. Bilbana, dockor, klossar, pussel, högvis med böcker, Ipad, ritgrejer, Bobby car, leklera, badgrejer, cykel, kök, dammsugare, sopborstar osv osv.

Men vad kan man köpa till henne?
    Förra året fick hon någon leksak som jag aldrig sett henne leka med. Hon har så mycket grejer att det inte blir så mycket lek utan mest kasta runt grejerna osv.
    Vad kan en sån tjej uppskatta?

Hon har inte så mycket tålamod för kluriga saker och att pilla på med grejer.

Jag skulle vilja ge henne något pedagogiskt som hon faktiskt lär sig något av eller något personligt som hon kan spara hela livet.

Ös på med tips!

- what doesn't kill you, only makes you stronger -
  • Svar på tråden AKUT! Presenttips till 2-årig flicka som har ALLT!
  • The Fugly

Det är ju svårt om hon har allt och mer än hon behöver.

Ser jag till vår dotter så är hennes favoritägodelar just nu, utöver hennes böcker, en handvevad ficklampa från IKEA, såpbubblor, en Angry Birds-ryggsäck och solglasögon. Det jag själv skulle köpa till henne än hon fyllde år idag är ett kalejdoskop och ett munspel.

En fin ask för extra kära ägodelar kanske? Vår dotter använder en liten väska för det.

• Amanda84

Jag ger alltid det här presenttipset till barn, i alla sammanhang, men här passar det faktiskt extra bra: ge henne en eller ett par böcker. Hon har garanterat inte just de böckerna som du köper och därför får hon något som hon inte redan har. Böcker kan man aldrig få för många av!

Antingen köper du några billiga böcker anpassade för hennes ålder, eller så köper du en bok anpassad för hennes ålder + en bok med många olika berättelser i (anpassade för åldrarna 2-5 år) En antologi har hon nytta av i många år eftersom de olika berättelserna är anpassade efter olika åldrar. Dessutom kommer hon att tycka att det är roligt att senare läsa om de av berättelserna som är skrivna för yngre barn, eftersom hon kommer att känna igen dem. Så när hon är runt fyra år så kommer hon förmodligen gilla ALLA berättelserna i sagoantologin.

• Semlan

Ja böcker är ett jätte bra tips. Finns ju både mycket av och kan läsas många många gånger innan man tröttnar. Jag själv hade blivit jätte glad om min dotter fick böcker i present.

• Kontra

Presentkort på något zoo, djungelhuset, badhus eller något sådant.
    Min tvååring älskar allt som har med Pippi att göra. Klistermärken,du kan ju köpa tex bokstäver i olika färger. Bollar är också väldigt populärt. Min flicka har ett typ "mål" som man ska kasta bollarna i, lättare på ena sidan.
    En av alla saker hon fick när hon fyllde två var en rulle med papper och vattenfärg till det. Och det är så populärt, mycket roligt att kunna rulla ut pappret och kunna se tillbaka vad vi ritade sist. Sen har jag köpt till lite göitterfärg och andra pennor och när vi ritar så tränar vi på färger eller siffror/bokstäver. Allt går ju att göra pedagogiskt om man vill :).

• Sötsug

Hon har ju så himla mycket böcker redan. Mamman är med i flera bokklubbar som skickar böcker varje månad. De läser inte ens böcker för henne. Hon har utan att överdriva minst 100 böcker redan. Både nya och gamla och känns lite som att en bok bara skulle läggas på högen och aldrig ens tittas i :/

- what doesn't kill you, only makes you stronger -
  • norrlandsflicka

Magnetbokstäver. Nåt instrument för barn kanske? Mina barn har en elgitarr som både spelar färdiga melodier och som de själva kan klinka på. Annars kanske nån cd med barnmusik eller nån ljudbok.

• Amanda84
    Sötsug skrev 2014-06-29 20:51:34 följande:

Hon har ju så himla mycket böcker redan. Mamman är med i flera bokklubbar som skickar böcker varje månad. De läser inte ens böcker för henne. Hon har utan att överdriva minst 100 böcker redan. Både nya och gamla och känns lite som att en bok bara skulle läggas på högen och aldrig ens tittas i :/

Att ha hundra böcker är faktiskt inte så konstigt att ha och om man är med i bokklubbar och skickar efter böcker varje månad så verkar det ytterst konstigt att inte läsa böckerna. Det tror jag nog absolut att föräldrarna gör eftersom illiterata personer knappast fyller en bokhylla med barnböcker.

Du måste ju inte köpa skönlitteratur. Det finns ju fantastiska faktaböcker för barn!
  • Elsis

Faktaböcker för barn tycker jag också är en bra ide. Gärna ihop med något som kan passa att använda för att utforska det boken handlar om, tex förstoringsglas, håv eller liknande. Min dotter fick en bok om blommor, en växtpress och en fin bok att klistra n de pressade äxterna i, är hon fyllde fyra. Ett ritlock, pennor eller stämplar och annat pysselmaterial går ju alltid åt, komplettera med en pärm att samla alla alster i.

• project baby

Eller så gör du en väldigt personlig present - fråga efter kort på henne, familjen, husdjur, snutte osv så gör du en fotobok/pekbok. Såg att photobox.se hade nån ny variant i tyg för just barn. Eller personliga magneter, memory eller pussel. Kolla runt på japanphoto.se photobox.se osv

Svar på tråden AKUT! Presenttips till 2-årig flicka som har ALLT!