• Anonym (Mamma)

boll i tinningen - farligt??? snabbt svar

Min treåring kasta precis en fotboll i tinningen på mig.

Då säger svärmor att jag bör ringa 1177 för det är livsfarligt!!! Jag kan dö!!!

Är det verkligen farligt?
    Någon som vet?
    Skäms att ringa 1177 om det inte stämmer.

Har en ömhet där bollen tog.
    Men svimma inte.

• Svar på tråden boll i tinningen - farligt??? snabbt svar
  • Anonym (Mamma)

Någon?

• LillaJag06

Jag har fått många bollar i tinningen men bara sökt vård vid illamående och yrsel.

I mitt fall är det inte en treåring som kastat så det har spelat stor roll.

Hade inte sökt vård om jag inte mådde dåligt.

Hur menar hon att du ska dö?

Det är ju inte direkt en fotbollsspelare som sparkar bollen med kraft :)

Är du orolig? Isf kan du ju ringa 1177 och rådfråga, det skadar inte.

• Anonym (Mamma)
    LillaJag06 skrev 2014-06-28 17:40:51 följande:

Jag har fått många bollar i tinningen men bara sökt vård vid illamående och yrsel.

I mitt fall är det inte en treåring som kastat så det har spelat stor roll.

Hade inte sökt vård om jag inte mådde dåligt.

Hur menar hon att du ska dö?

Det är ju inte direkt en fotbollsspelare som sparkar bollen med kraft :)

Är du orolig? Isf kan du ju ringa 1177 och rådfråga, det skadar inte.

Hon gjorde/gör mig orolig!

Visst känns det att jag fått en boll där.

Känns öm men är inte svullen.

Ingen huvudvärk. Än.

Men enligt henne kan en boll mot tinningen göra att jag bara faller ned och dör. Typ snart. Någon vidare förklaring har hon inte.

Jag vill inte störa 1177 i onödan
  • Haskel

NEJ, du kommer inte att dö!

För det första en treåring kan INTE få någon vidare kraft/fart på en boll, särskilt inte genom ett kast.
    Vidare gällde det en fotboll. En stor boll innebär stor träffyta. Oavsett vem som sparkar eller kastar en fotboll kan ge någon annan människa någon annan skada. Ingen fotbollsspelare behöver därför ha hjälm.

Du behöver varken ringa eller åka in till akuten. Tinningen är dock mycket riktigt en av de svagare punkterna på huvudet. Men man svimmar/blir medvetslös långt innan det är farligt/livshotande.

• kasperdocka

Det är bara en gammal myt. Skrönor från förr.. o massa trams från karatefilmer..

Är du lite snurrig eller mår illa. Då kanske du bör ringa, men det spelar ingen roll var du får träffen på huvudet.. o det vanligaste rådet är att vila tills det går över..

Blivande handbollspelare, den där 3 åringen Oskyldig

• Anonym (Mamma)

Tack för era lugnande ord!

Bollen var en fotboll typ mjukare plast och hon kasta den från ganska nära avstånd. Skulle gissa på 30-70 cm. Hon dök upp från sidan så jag hann inte reagera.

Började må illa ett tag. Pga en svärmor som inte direkt lugna mig. Nu har hon åkt hem.

Väljer att lita på era ord

• kasperdocka
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-28 18:02:25 följande:

Tack för era lugnande ord!

Bollen var en fotboll typ mjukare plast och hon kasta den från ganska nära avstånd. Skulle gissa på 30-70 cm. Hon dök upp från sidan så jag hann inte reagera.

Började må illa ett tag. Pga en svärmor som inte direkt lugna mig. Nu har hon åkt hem.

Väljer att lita på era ord

Möjligt att du får ont i nacken sen.. Så fall för att du reflexmässigt knyckte till med huvudet..

Kanske bra drag i din lilla krabat.. passa på o träna henne.. Så kanske det en dag är ett landslagsämne!

Säkert värre för den lilla. Som såg sin mamma bli ledsen för något hon gjort.. Köp glass o träna henne att kasta mycket!! Ja asso inte glassen, utan bollen Oskyldig
Svar på tråden boll i tinningen - farligt??? snabbt svar