• Anonym (sömnig)

Kan Propavan sluta fungera?

Jag har tagit Propavan i kanske 10-12 månader nu, och nu på sistone så har jag börjat vakna alldeles för tidigt. Vad har hänt? Har tabletterna slutat fungera på mig? Innan det här sov jag som en stock hela natten på Propavan.

• Svar på tråden Kan Propavan sluta fungera?
  • Anonym (cc)

Ja, kroppen kan vänja sig vid alla typer av mediciner och göra så att dom inte fungerar fullt ut.
    Därför kan man behöva byta eller öka dosen.

Det kan även vara så att dom tappat sin styrka, speciellt om du har en burk med 100tabletter eller mer.
    Då dom inte ligger förseglade.

• Anonym (sömnig)

Ajdå, men jag hade precis lyckats trappa ner. I början tog jag två tabletter per natt, sen gick jag ner till 1-1,5 tablett per natt och det fungerade. Sen hände detta. Tabletterna är förseglade.

• Anonym (jobbigt)

Jag har extremt hög tolerans för läkemedel. En gång drack jag en halv flaska theralen av ren desperation. Jag vat inte ett dugg trött, 0 effekt. Propavan fungerar som jag tar 6 st. Zolpidem om jag tar 4. Det här händer även om jag inte har använt något av läkemedlen på flera månader. Sjukt irriterande, särskilt när man vet att vissa sover gott och blir som zombies dagen efter av en sketen atarax...

Ett tag körde jag på kombon 18 theralen, 2 Propavan och 2 Zolpidem. Det fungerade ett tag. 

• Anonym (sömnig)
    Anonym (jobbigt) skrev 2014-06-28 23:08:07 följande:

Jag har extremt hög tolerans för läkemedel. En gång drack jag en halv flaska theralen av ren desperation. Jag vat inte ett dugg trött, 0 effekt. Propavan fungerar som jag tar 6 st. Zolpidem om jag tar 4. Det här händer även om jag inte har använt något av läkemedlen på flera månader. Sjukt irriterande, särskilt när man vet att vissa sover gott och blir som zombies dagen efter av en sketen atarax...

Ett tag körde jag på kombon 18 theralen, 2 Propavan och 2 Zolpidem. Det fungerade ett tag. 

Du vinner ;) Nu känns mina sömnproblem futtiga. Men det här börjar ändå tära på mig. Har du tagit olika sorters sömnmedel länge?

Har du aldrig provat stämningsstabiliserande (tror jag det heter)? Jag har provat, och nej aldrig mer. Vilka biverkningar.

Vet din läkare om att du tar så många tabletter? Du får ursäkta alla frågorna.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (sömnig) skrev 2014-06-28 23:17:15 följande:
    Du vinner ;) Nu känns mina sömnproblem futtiga. Men det här börjar ändå tära på mig. Har du tagit olika sorters sömnmedel länge?

Har du aldrig provat stämningsstabiliserande (tror jag det heter)? Jag har provat, och nej aldrig mer. Vilka biverkningar.

Vet din läkare om att du tar så många tabletter? Du får ursäkta alla frågorna.
    Jepp, i över 10 år och jag är inte ens 30 än. Har haft perioder när jag sovit ok utan hjälp dock. 

Jag tar stämningsstabiliserande varje dag. Maxdos Seroquel, inga biverkningar alls. 

Det var en läkare som ordinerade kombon som jag körde på ett tag som fungerade hyffsat. Däremot så vet han inte om att jag kan dricka en halv flaska med flytande Theralen utan effekt (desperat ja!). Vågade inte dricka hela flaskan dock, vore ju lite pinsamt att hamna på sjukan för en sån dum grej. 

Just nu kör jag på Zolpidem 4 eller 6 tabletter när det verkligen krisar.....måste hushålla för ett paket på 30 tabletter räcker ju inte länge om man behöver dom doserna. Så jag unnar mig en riktigt bra natts sömn du jag känner att jag inte pallar längre. Propavan och theralen har jag lagt ner helt. Även om jag inte får någon effekt så kan det ju inte vara så nyttigt för kroppen. Det kanske är något fel på min hjärna i den delen som borde bli påverkad av dessa läkemedel. Who knows. 
  • Anonym (sömnig)

Ni som inte kan sova utan läkemedel, vet ni varför?

I mitt fall är det väl psykisk ohälsa.

Svar på tråden Kan Propavan sluta fungera?