• Cazza

    är läkaren skyldig att försöka rädda prematura barn man vet får svåra skador?

    Väntar tvillingar med transfusionssyndrom. Den ena mår ok på bekostnad av den andra. Är i v 25+4 o en av dem väger 500 g o den andra 959 g. Läkaren vill gå på den storas välmående i beslutet att ta ut dem. Den lilla mår bara sämre o sämre i dör i magen eller drabbas av skador. Är så rädd att de tar ut dem i ändå försöker få liv i den lilla trots att den kommer drabbas av svåra men o få ett smärtsamt liv.
    Måste de? Kan man välja själv?

  • Svar på tråden är läkaren skyldig att försöka rädda prematura barn man vet får svåra skador?
  • Drottningen70

    Är det ingen som diskuterat behandling för fostren i magen? Finns ju sätt att förhindra och förminska transfusionen mellan barnen genom att reducera kärlflrbindelserna. Då kanske båda får chans att växa till sig innan de plockas ut?

  • Drottningen70

    Skulle kontakta Karolinska universitetssjukhuset som har ansvar för sådan behandling av foster för att få vägledning..

  • Cazza

    Jo vi har gjort op men den lyckades inte helt o nu kan de inte göra mer förutom att tappa ut vatten vid behov.

  • Tedrickare1

    Denna fråga har jag också ställt mig själv många gånger. Det verkar som att läkarna gör allt för att rädda livet på folk, även om det innebär att dessa människor aldrig kommer kunna få ett värdigt liv. Det känns som att läkarna ser varje dödsfall - varje förlorat liv - som ett totat misslyckande. Jag anser nog att det är ett större misslyckande att välja _livet_ framför ett _värdigt liv_.

    Jag tror dock att läkarna måste göra allt som står i deras makt för att försöka hålla en människa vid liv - oavsett vad detta kan komma att ha för konsekvenser för den människans, - samt dennes anhörigas, - framtid.

    Se bara till det bisarra exemplet där kvinnor gör abort och fostret lever när det kommer ut - och läkarna tvingas se hur fostret kämpar för sitt liv, kämpar för att överleva, och läkarna får inte göra nånting. Bara stå och se på, för att kunna klocka dödstiden.

    Fast nu kom jag att tänka på en sak. Kanske att du kan få en beviljad abort för den som troligtvis inte kommer att klara sig utan bestående men? Får du en abort beviljad så får inte läkarna försöka rädda barnet. Men plockar de ut barnen - som i en tidig förlossning - då tror jag att de måste se till att försöka rädda barnet.

  • Ramborg

    Är det så säkert att den lilla kommer att få svåra skador då? Jag hörde igår om en bekants bekant som fick ett barn i v 25 som vägde 3-400g och som nu klarar sig fint.


    42.
  • Tedrickare1
    Ramborg skrev 2014-06-29 12:45:16 följande:

    Är det så säkert att den lilla kommer att få svåra skador då? Jag hörde igår om en bekants bekant som fick ett barn i v 25 som vägde 3-400g och som nu klarar sig fint.


    Jag känner en som fick i vecka 23 och barnet mår fint. Det enda är att han är kortare och spädare än sina jämnåriga.

    Men tvillingar är i regel mycket mindre.

    Jag hade nog haft svårt att fatta ett sånt beslut. Känns inte som min uppgift att välja liv eller död för en annan. Samtidigt vill man ju att barnet ska få ett värdigt liv.

    Hm, ja, det är svårt detta...
  • Cazza

    Den lilla har blodbrist så det är inte bara vikten utan han är redan i magen i så dåligt skick.

  • Ramborg
    Tedrickare1 skrev 2014-06-29 12:50:39 följande:
    Jag känner en som fick i vecka 23 och barnet mår fint. Det enda är att han är kortare och spädare än sina jämnåriga.

    Men tvillingar är i regel mycket mindre.

    Jag hade nog haft svårt att fatta ett sånt beslut. Känns inte som min uppgift att välja liv eller död för en annan. Samtidigt vill man ju att barnet ska få ett värdigt liv.

    Hm, ja, det är svårt detta...



    Men TS säger ju att den lilla tvillingen väger 500 g. Det låter ju litet men de kan rädda ännu mindre nuförtiden?

    Jag önskar dig lycka till hur det än går, TS.
    42.
  • victory tilly

    Hej igen! Prata med din behandlande läkare, och be att få prata med läkare på neonatal också. Det är upp till er som föräldrar i samråd med läkarna att bestämma hur man ska göra. De räddar INTE barn till varje pris om man ser att de inte kommer att få ett värdigt liv.

  • Cazza

    Vet du det victoria tilly?

    Vi ska träffa läkare från neo nästa vecka.

    Långvarig blodbrist kan leda till hjärnskador.

  • liji77

    Visst föds barn där man redan innan har beslutat att inga åtgärder ska påbörjas. Detta måste ni ju tala med era läkare om. Vilken jobbig sitts ni är i. Hoppas på välgång.

  • victory tilly

    Jag vet att det fungerar så i Lund iaf. Där räddar man inte för räddandets skull, utan barnet ska få ett värdigt liv. Så sa de till mig när vi låg där och jag var även med om att de stängde av respiratorn på barnet bredvid vår dotter.

  • Frida Li

    Ett barn som är svårt skadat får ett nummer, ett barn kan tex få nummer 0 o då sätts inga åtgärder in. De tittar på hur värdigt livet för barnet kan bli. O det kanske bestämma att man inte gör något om te x barnet får hjärtstillestånd.

Svar på tråden är läkaren skyldig att försöka rädda prematura barn man vet får svåra skador?