• Maren

Får man skjuta skator?

På vår gård har vi extremt många skator som skränar och stör. De äter dessutom upp fågelungar från andra fåglars holkar. Nu har min man fått nog av detta och vill köpa en luftpistol och börja skjuta av fåglar. Vi har en dispyt omkring detta. Jag tycker att det låter helt galet och undrar om man ens får göra det!?? Han tycker att min syn på det hela är överdriven och präktig. Nu vill jag höra lite reaktioner och åsikter om detta. Berätta gärna om ni är kvinna eller man också eftersom min man har sin uppfattning om det .

• Svar på tråden Får man skjuta skator?
  • Anonym (Hatar äckliga fåglar.)

Det borde man få göra. Detta jäkla skränande. På vår ena grannes tomt har kråkorna fått ungar i ett träd och på andra sidan av vårt hus hos den andre grannen har skatorna ett jävla bo med skatungar. De bajar ner hela hustaket, sitter på vår balkong utanför sovrummet och skränar kl 04 på morgonen till kl 06. Vi har gjort en slangbella som vi ibland skjuter efter dom. Tyvärr har ingen dött ännu! En morgon förra året trippade två skatungar in i vårt vardagsrum när vi hade altandörren öppen. Jäkla skit djur.

Hos min mamma fanns det äckliga kanadagäss som sket ner hela gräsmattan så min man tog en helt vanlig sten en gång och kastade efter dom när de trippade ner i vattnet. Han träffade en unge som sjönk. Efter det har de aldrig kommit tillbaka.

Jag har inget emot små söta domherrar, blåmesar eller talgoxar som kvittrar vackert på morgonkvisten men skrän. Fy fan!

• Benbrott

Svar: Egen tomt utanför detaljplanelagt område = 18 år, licens på luftvapen med lägst anslagsenergi E10-40 joule (Kulans anslagsenergi 10 m från mynningen). Atl. Minsta utgångshastighet 180 m per sekund. Jakttid 1 juli-30 juni.

Tomt inom detaljplan = kontakt med kommunens skyddsjägare.

• pluttis 81

Tveksamt att man får skjuta dom, men jag skulle tacka dig om du gjorde det o var min granne!!
    Jävla skit djur som väcker oss varje morgon! Pickar på våra nya rutor o bajsar överallt på vår gård!!

• Frontline

Tror knappast en luftpistol kommer upp i det trycket som det krävs för att få skjuta fåglar med så ska ni ha nåt bör det vara ett luftgevär och sen jaktlicens...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Maren

Får man ta ner deras bo och hindra dem från att bli fler? Det känns mer frestande kan jag tycka. Jag retar mig ju också på dessa fåglar men tycker att det känns över gränsen att skjuta dem. 

• Eisa

Hittade följande svar från polisen: "Egen tomt utanför detaljplanelagt område = 18 år, licens på luftvapen med lägst anslagsenergi E10-40 joule (Kulans anslagsenergi 10 m från mynningen). Atl. Minsta utgångshastighet 180 m per sekund. Jakttid 1 juli-30 juni.

Tomt inom detaljplan = kontakt med kommunens skyddsjägare. "

• Eisa
    Benbrott skrev 2014-06-29 19:01:48 följande:

Svar: Egen tomt utanför detaljplanelagt område = 18 år, licens på luftvapen med lägst anslagsenergi E10-40 joule (Kulans anslagsenergi 10 m från mynningen). Atl. Minsta utgångshastighet 180 m per sekund. Jakttid 1 juli-30 juni.

Tomt inom detaljplan = kontakt med kommunens skyddsjägare.

Någon annan hade visst hittat samma info
  • Anonym (pang pang)

Mitt ex skjuter dem ett ett luftgevär köpt i en vanlig järnaffär. Enligt vad han berättat så har han fått död på flera skator, kajor och what not (fåglar av den typen)... han var lite ledsen för han fick en Duva av misstag (tydligen i skymningen så han såg inte). 
    Iallafall har jag hela tiden varit tveksam över hur lagligt det är... och är tacksam att han väntade med att börja skjuta dem tills det tog slut oss imellan så jag slipper se och höra det.....

• Tom Araya
    Maren skrev 2014-06-29 18:49:13 följande:

På vår gård har vi extremt många skator som skränar och stör. De äter dessutom upp fågelungar från andra fåglars holkar. Nu har min man fått nog av detta och vill köpa en luftpistol och börja skjuta av fåglar. Vi har en dispyt omkring detta. Jag tycker att det låter helt galet och undrar om man ens får göra det!?? Han tycker att min syn på det hela är överdriven och präktig. Nu vill jag höra lite reaktioner och åsikter om detta. Berätta gärna om ni är kvinna eller man också eftersom min man har sin uppfattning om det .

Det är väl bara att läsa på om lagar och regler för jakt och jaktskytte.
    Det finns fastställt vilka djur som får jagas/inte jagas, vapen som får användas för respektive typ/storlek av byte och hur omgivning och terräng ska se ut.
  • Maren

Tack för informationen Eisa. Vad innebär detaljplanelagt område? Är det om man bor i villaområde eller inte? vi bor i en by ute på landet. Har ju i och för sig grannar som kommer att börja undra var skottlossningen kommer från :-O.

• Eisa
    Maren skrev 2014-06-29 19:51:26 följande:

Tack för informationen Eisa. Vad innebär detaljplanelagt område? Är det om man bor i villaområde eller inte? vi bor i en by ute på landet. Har ju i och för sig grannar som kommer att börja undra var skottlossningen kommer från :-O.

Vad detaljplan betyder förklarade min kollega för mig förra veckan... Nånting med att kommunen lagt upp en plan för området, hur det ska användas, var man får bygga osv.
  • Anonym (Hatar äckliga fåglar)
    Maren skrev 2014-06-29 19:33:38 följande:

Får man ta ner deras bo och hindra dem från att bli fler? Det känns mer frestande kan jag tycka. Jag retar mig ju också på dessa fåglar men tycker att det känns över gränsen att skjuta dem. 

Har du trädet på din tomt har du ju rätt att fälla trädet. Vi har tagit bort alla stora träd just för den sakens skull men det hjälper inte när grannarna har träd
  • Anonym (Trött...)

Där vi bor är det fiskmåsar som är värst! De börjar vid 03-04 tiden och slutar vid 07 tiden.Det är ett jävla skrikande på de hemska fåglarna. Då önskar vi att man kunde skjuta de jävlarna som stör vår nattsömn.  

• Anonym (Hatar äckliga fåglar)
    Anonym (Trött...) skrev 2014-06-30 07:35:58 följande:

Där vi bor är det fiskmåsar som är värst! De börjar vid 03-04 tiden och slutar vid 07 tiden.Det är ett jävla skrikande på de hemska fåglarna. Då önskar vi att man kunde skjuta de jävlarna som stör vår nattsömn.  

Håller med! Galerna är värst. Helst när de har ungar.
  • Anonym (Ornitolog)

Jag förstår att ni har det svårt med djur som är intelligentare än er själva...

• Hunters Gaze

Mitt råd är att ta det lugnt med skjutandet... som det påtalats innan.. inom detaljplanerat är det bara att glömma. och att skjuta med luftvapen är ingen bra idé.. ni kan säkert få ta ett som har rätt anslagsenergi, men tveksamt om det blir rätt bedömning. Som skyddsjakt är det tillåtet året runt, men även om det är "skitdjur" i en dels ögon så ska jaktförordningen följas, och onödigt lidande är inte försvarbart.
    Kommunens jägare är nog bäst att tillfråga.
    Jag bor ute i skogen så jag kan skjuta utan problem, men jag använder hagelvapen..

• Sarakechi

Folk som kastar sten på fåglar? Är ni fan inte riktiga i huvudet?! Får man skjuta idioter är min motfråga?

• Sarakechi

En karl som kastar sten så fåglar sjunker hade jag låtit ta af daga omgående! Hade ifrågasatt hur fan det var ställt innanför pannbenet på honom!

• Frontline
    Maren skrev 2014-06-29 19:51:26 följande:
    Är ju inte direkt så att det är högt ljud på ett luftgevär, så har du närmaste grannar inom 10-20 meter kommer dom kanske att hör ett lite ljud..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • surgubben

Skator gör livet surt för alla våra småfåglar som snart får ungar i sina nya, finfina holkar. Nu har dom byggt en kraftig bale i toppen av vår ståtliga tiometerstall och säkert förstört toppskottet dessutom. Att riva boet är inte så lätt för det är ofta väldigt rejält ihopflätade grenar som är ihopklistrade med lera och kodynga. Men i morgon ska det kopplas ihop några vattenrörsstumpar med trädgårdsslangen i ena änden och en ändmuff med ett litet hål i den andra som skickas upp mot dom. Hoppas dom fattar vinken, surnar och drar nånannanstans.

Svar på tråden Får man skjuta skator?