Menskopp åker långt ner och läcker
Jag har använt min menskopp från och till i ungefär 4 år. Det är en Lunette Selene i storlek small (jag är 20 år och har inte fött barn). Men jag har aldrig riktigt blivit bekväm med den och funderar på att köpa en ny, men jag har ingen aning om vilken jag ska välja.
När jag använder min nuvarande kopp så läcker den så pass mycket att jag alltid måste ha en binda på mig. Jag har såklart testat alla möjliga sätt för att få den på rätt plats, men ingenting hjälper mot läckaget. Jag tycker jag får den på rätt plats då jag lätt kan rotera den och jag känner att den vecklar ut sig helt och är rund. När jag sedan tar ut den måste jag släppa vakuumet annars är det omöjligt att ta ut den.
Ett annat problem är att den vissa dagar kan åka ner så långt att den sticker ut ca 1 cm från slidöppningen (har klippt bort hela piggen), detta skaver förstås och är otroligt obehagligt då de känns som den kan åka ut vilken sekund som helst. Då brukar jag försöka tycka in den, alternativt ta ut den och sätta in den igen, men efter bara en liten stund är den lika långt ner igen. Detta kan ju beror på att livmodertappen åker lite längre ner vid mensen och trycker på den.
Så själv tänker jag att jag behöver en lite kortare kopp så att inte tappen trycker på den, men den enda jag hittar som är mäkrbart kortare är Meluna mini, men eftersom jag har relativt riklig mens känns det som att den kanske är alldeles för liten.
Sen har jag hört att har man en för stor kopp är det risk för att den åker för långt IN istället, så hur ska jag tolka det? Kan det hjälpa med en större kopp?
Jag har även hört att Lunette är lite hårdare än andra koppar, men detta är absolut ingenting jag anser är ett problem för mig. Det gör aldrig ont när jag sätter in/tar ut den, men tror ni det kan göra någon skillnad om den är mjukare än min nuvarande Lunette i mitt fall?
Har ni några tips på vad jag ska köpa för någon kopp? Otroligt tacksam för svar!