• pedan

Menskopp åker långt ner och läcker

Jag har använt min menskopp från och till i ungefär 4 år. Det är en Lunette Selene i storlek small (jag är 20 år och har inte fött barn). Men jag har aldrig riktigt blivit bekväm med den och funderar på att köpa en ny, men jag har ingen aning om vilken jag ska välja.

När jag använder min nuvarande kopp så läcker den så pass mycket att jag alltid måste ha en binda på mig. Jag har såklart testat alla möjliga sätt för att få den på rätt plats, men ingenting hjälper mot läckaget. Jag tycker jag får den på rätt plats då jag lätt kan rotera den och jag känner att den vecklar ut sig helt och är rund. När jag sedan tar ut den måste jag släppa vakuumet annars är det omöjligt att ta ut den. 

Ett annat problem är att den vissa dagar kan åka ner så långt att den sticker ut ca 1 cm från slidöppningen (har klippt bort hela piggen), detta skaver förstås och är otroligt obehagligt då de känns som den kan åka ut vilken sekund som helst. Då brukar jag försöka tycka in den, alternativt ta ut den och sätta in den igen, men efter bara en liten stund är den lika långt ner igen. Detta kan ju beror på att livmodertappen åker lite längre ner vid mensen och trycker på den. 

Så själv tänker jag att jag behöver en lite kortare kopp så att inte tappen trycker på den, men den enda jag hittar som är mäkrbart kortare är Meluna mini, men eftersom jag har relativt riklig mens känns det som att den kanske är alldeles för liten.

Sen har jag hört att har man en för stor kopp är det risk för att den åker för långt IN istället, så hur ska jag tolka det? Kan det hjälpa med en större kopp?

Jag har även hört att Lunette är lite hårdare än andra koppar, men detta är absolut ingenting jag anser är ett problem för mig. Det gör aldrig ont när jag sätter in/tar ut den, men tror ni det kan göra någon skillnad om den är mjukare än min nuvarande Lunette i mitt fall?

Har ni några tips på vad jag ska köpa för någon kopp? Otroligt tacksam för svar!

• Svar på tråden Menskopp åker långt ner och läcker
  • Liljekonvaljer

Skaffa tamponger i stället, bekvämare och man slipper oroa sig,

• PinkSugar

Inse att menskopp inte funkar för alla kvinnor. Jag fick inte heller koppen att fungera utan blodet rann bara ut i trosan

• pedan
    Liljekonvaljer skrev 2014-06-30 00:15:35 följande:

Skaffa tamponger i stället, bekvämare och man slipper oroa sig,

PinkSugar skrev 2014-06-30 15:28:54 följande:

Inse att menskopp inte funkar för alla kvinnor. Jag fick inte heller koppen att fungera utan blodet rann bara ut i trosan

Inse att tamponger inte funkar för alla kvinnor heller. Jag har aldrig i hela mitt liv lyckats få en tampong att hålla tätt. Jag har alltid behövt använda binda då tampongen aldrig kunnat suga upp all mens. Dessutom gör det ibland fruktansvärt ont för mig att sätta in en tampong att jag vissa gånger börjat gråta, och jag brukar får en mensvärks liknade känsla i magen efteråt.

Jag skapade tråden i hopp om att någon där ute har mer koll på menskopp-storlekens betydelse än vad jag själv har. Jag vill inte behöva använda binda fram till efter klimakteriet bara för att en enda menskopp inte råkade passade mig.
  • pigglet

Fråga där du köpte den, eller på tex menskopp.se. De har ju störst erfarenhet av olika kvinnor och koppar, så jag tror de kan ge bäst råd.
    När ja hade problem fick jag bra råd i alla fall. Och för mig hjälpte det att byta kopp, följde det råd jag fick.

• Ingridsmamma

Jag älskar min menskopp och tror att den passar de flesta speciellt om du redan haft den i fyra år. 

Kolla på menskoppen.se där har de kanske lösningen, annars kan du fråga dem där.

Läste några av anledningarna till att de skaver, den kan vara för mjuk så den inte orkar hålla tätt, eller för liten så den glider ut.

Hoppas det löster sig utan tampong

Ingrid 26/4 2012
  • HannaS86

Jag har tyvärr inget råd ang. ett specifikt märke men kan berätta hur det var för mig. Första menskoppen jag köpte var en luna cup, liten storlek. Den var för mjuk för mig så den dels åkte upp långt in så jag höll på att inte få ut den och dels var den så mjuk att koppens väggar vek sig och det gjorde att den läckte.

Testade därefter diva cup i två storlekar men den läckte. Var nära att ge upp men beställde mooncup i minsta storleken (24 år då, inte fött barn) och den fungerade och fungerar fortfarande perfekt för mig. Den har hårdare väggar än luna och diva men väggarna känns inte för det utan den bara trycker mot slidväggen bättre så att den inte viker sig och läcker :)

• HannaS86
    HannaS86 skrev 2014-06-30 22:56:57 följande:

Jag har tyvärr inget råd ang. ett specifikt märke men kan berätta hur det var för mig. Första menskoppen jag köpte var en luna cup, liten storlek. Den var för mjuk för mig så den dels åkte upp långt in så jag höll på att inte få ut den och dels var den så mjuk att koppens väggar vek sig och det gjorde att den läckte.

Testade därefter diva cup i två storlekar men den läckte. Var nära att ge upp men beställde mooncup i minsta storleken (24 år då, inte fött barn) och den fungerade och fungerar fortfarande perfekt för mig. Den har hårdare väggar än luna och diva men väggarna känns inte för det utan den bara trycker mot slidväggen bättre så att den inte viker sig och läcker :)

Oj, dubbelkollade och hade skrivit fel märke. Det var inte diva jag testade i två storlekar (den testade jag inte alls) utan "Lady cup"
  • pedan

Tack för alla svar! Känns skönt att veta att vissa av er hittat en kopp som äntligen passar efter många försök, hoppas det löser sig för mig med så småningom.

Jag har mejlat de på menskoppen.se nu och hoppas jag får svar snart! :)

• Honann

Hej, ville bara säga att jag oxå kämpat med menskopp förut. Jag har fött 2barn, men visste inte att det fanns så många olika kopp sorter, jag har en lunette tror jag. Tyvärr lyckades jag inte med den trots otaliga försök. Jag var oxå tvungen att klippa bort piggen som du, då den ibland kom "ut". Men ett par gånger när jag fick den att hålla tätt så blev det som "för mycket vakum" (?!) och gjorde så ont att jag trodde jag skulle svimma. (typ föda barn ont, el värre) och jag kände att det berodde på koppen! Så när jag skulle lossa den lite kände jag att livmodertappen hängde ner som en "korv" inuti mig, gjorde rejält ont!!!! Det hände fler gånger och när jag frågade gyn fattade ingen nånting, de sa att de aldrig hört talas om liknande... Men jag blev ju rädd o vågade inte prova mer... :(

Hoppas du hittar rätt! :)

Svar på tråden Menskopp åker långt ner och läcker