• Anonym (Elin)

3 perioder FL

Hej!

Jag har läst någonstans att man enbart få ta 3 perioder med föräldraledigt/ år. Stämmer det, och vad är egentligen en period per definition? 

Jag är FL från mitt jobb och min sambo som är pappan till vårt barn har tagit ut FL 3 gånger, en gång i juni och två gången i maj, med ett par dagars mellanrum. Räknas det då som 3 persioder för att det inte är sammanhängande? Han har då tagit totalt 2,5 dagar, då dagen i juni var en halvdag.

Vår arbetsgivare (vi har samma) är rätt förstående och jag har svårt att se att de skulle neka honom, eller om det vore jag själv, att ta ut flera dagar, men vad är det som gäller, så att vi vet om och hur AG kan styra/stoppa oss framöver om vi nu då redan förbrukat årets antal perioder för pappan?

Tacksam för svar!
    Elin

• Svar på tråden 3 perioder FL
  • Försäkringskassan

Hej!

En period räknas som en sammanhängande period med föräldrapenning, t.ex ledig en vecka med föräldrapenning och sen åter i arbete. Då räknas det som en period. Så arbetsgivaren skulle kunna hävda att din sambo har tagit ut tre perioder.

Det är dock inga problem att ta fler perioder så länge arbetsgivaren godkänner det.

I föräldraledighetslagen finns det reglerat att man har rätt till tre perioder per år, så dessa kan arbetsgivaren inte neka till så länge man meddelar föräldraledigheten minst 2 månader innan. Efter det avgör alltså arbetsgivaren om det är okej att vara föräldraledig.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden 3 perioder FL