• 2Fina

Dags att sluta med blöja

Som så många andra har vi väntat till sommaren med att sluta med blöjor men vi har förberett pojken på 3 år och 11 månader en tid att i sommar då tar blöjorna slut och då är det toa eller potta som gäller.

Igår var dagen som kom den dag blöjorna var slut, han totalvägrar kalsonger (har han alltid gjort när vi har visat honom dessa) men till slut gick han med på att bara ha byxor på sig. Tre gånger kissade han på sig i byxorna och på kvällssidan kom en liten "plutt" i byxorna så maken satte sig med honom och sa att det är bäst att gå på toa eller pottan för att få ur sig resten. Han blev hysterisk men maken lyckades ändå få honom på pottan, han sa hela tiden att han inte vill men lugnade ner sig sedan och fick en "tablett" (vi har köpt en tablettask som han har valt som han ska få en tablett ur varje gång han går på toa/potta). Blev ganska nöjd med detta. Vet ju att man absolut inte ska tvinga dem till potta/toa men han totalvägrar ens att prova.

Vi hade även kalas när han satte på sig byxor utan blöja, fick både tårta och paket (vilket vi hade lockat med att han skulle få när blöjorna tog slut.

Finns det någon som har något tips? För ett år sedan satt han på pottan första gången och bajsade då och blev ganska skärrad fast vi berömde och sa att det var jättebra, sedan dess vill han bara inte...

• Svar på tråden Dags att sluta med blöja
  • Ramborg

En bekants barn blev också skärrad av att bajsa i pottan. Det som till sist funkade för den pojken var en barnsits på toaletten och en pall så han kan klättra upp själv.

Vi håller också på med potträningen med vår treåring. Hon sitter snällt på pottan men det händer INGET. Det kan lätt gå en halv dag med regelbundna pott-sittningar, inget resultat. Och så på med kvällsblöjan och då kommer det, eller i byxorna. Vet inte vad jag ska göra. Får testa det där med tabletter kanske.

42.
  • 2Fina

Vi har en toasits också, han har funderat på den men vågar inte den heller... Dock ska vi köra lite mer med den idag och jag tänkte jag skulle sitta med honom och läsa saga. Dock är jag borta nu på förmiddagen och vet inte riktigt hur det har gått det hemma. Tänkte försöka hålla hårt och inte gå tillbaka till blöjor trots kiss i brallan Någon gång måste väl han också tröttna

Lycka till med potträningen du med

• Mellanmjölkens land

Velourbyxor suger upp bra och är inte så sköna att ha blöta kring benen. 

Jag har hört att boken Oh Crap potty training har ett kapitel om barn som är rädda för toa/potta. Värt att kolla upp?

• mammalovis

Jag kan hålla med om att barnet är gammalt nog, men har ni kunnat märka av att han kissar mer sällan och kan hålla sig? Eller att han stannar upp eller påtalar att nu kissar jag? Det är ju tecken på att de börjar ha koll.

Min tjej som varit blöjfri länge dagtid har nu valt att hämta en blöja och ha dagtid två dagar i rad. Ingen idé att göra någon affär av det. Imorgon är hon i förskolan igen och då är jag mer med på morgonen och kan ge henne ett par trosor när hon ska klä på sig, senast har hon tagit av sig blöjan själv.

Annars finns det ju många böcker om potträning på biblioteket. Min dotter gillade Busiga Bebben går på pottan, där barnet får berätta hur det ska vara. Var man kissar, vad man klättrar på, vad man torkar sig med o s v. Den fick hon läsa/lyssna på när hon satt på pottan. Resultatmässigt var hon väl inte där i höstas, är 3,5 år nu.

Sedan gäller det ju att prata med barnet och få med det på noterna. För många blöta byxor kan ju bli ett misslyckande och att barnet börjar hålla sig längre stunder.

• RosaGrisen

Vi körde mycket med mutor till sonen ett tag när han inte ville sitta på pottan. Så varje gång han satt på pottan så fick han ett russin (favo-godiset) och om det kom nåt i pottan så fick han flera russin eller ett kex. Försökte alltid göra det roligt att gå på pottan. Han fick välja någon leksak att ta med eller en bok att läsa. Nu älskar han att sitta på pottan och läsa saga! Ibland kan han sitta där i en halvtimme! Och nu kissar han alltid när han sitter på pottan eller toaletten :) bajset kommer för det mesta i blöjan, men han brukar säga till precis när han bajsar. Lite svårt att hinna få honom till pottan då bara

• 2Fina
    Ramborg skrev 2014-06-30 20:50:23 följande:

Framsteg! Kiss i pottan! Visserligen bara en gång, men ändå.

Grattis! Hoppas det håller sig!

Tack för alla svar och tips. Idag har det släppt, han är inte löngre rädd för toaletten. Kör med muta här med, kaka eller en läkerol om han sitter på toaletten, hänt massor med "olyckor" idag men känner att det ändå går åt rätt håll. Var t o m på biblioteket idag utan blöja och klatade det, dock blev det lite bajs i brallan sen när vi varit hemma ett tag, hans kommentar till detta var -jag glömde bort att ropa på dig.. han vill dock fortfarande inte ha kalsonger på sig då han inte vill ha -kalla kläder... skulle ha kallat det underkläder istället
  • Ramborg

Kalla kläder - jamen det är ju helt logiskt!

Här heter de "undebysko".

42.
  • lmyranl

Vi köpte en megapack med guldpengar (guldtior) med choklad i.. Pimpade en trälåda som blev en skattkista! :) fösta dagen firade vi att blöjan inte skulle användas med 5 mynt.. Sen fick han två mynt för kiss och för bajs.. Gick som en dans!! När vi insåg att det fungerade så plockade undan några då och då tills dom var slut.

Till dottern så var det enklare från början.. Då räckte det att dansa efter varje pottbesök!

• Ramborg
    lmyranl skrev 2014-06-30 23:53:45 följande:
    Vi köpte en megapack med guldpengar (guldtior) med choklad i.. Pimpade en trälåda som blev en skattkista! :) fösta dagen firade vi att blöjan inte skulle användas med 5 mynt.. Sen fick han två mynt för kiss och för bajs.. Gick som en dans!! När vi insåg att det fungerade så plockade undan några då och då tills dom var slut.

Till dottern så var det enklare från början.. Då räckte det att dansa efter varje pottbesök!

Vilken bra idé. Såna guldpengar älskar min dotter.
    42.
Svar på tråden Dags att sluta med blöja