• Anonym (trådstartaren)

BMI Barn

Hej alla! Jag har tänkt på det här med att föräldrar ofta inte ser om deras barn är överviktigt. 
    Min son är 5,5 år, är han underviktig, normal, överviktig eller fet (fetma) enligt BMI

• Svar på tråden BMI Barn
  • McIris

Han ser lite ut som min 5-åriga dotter i kroppen, lite stadig men normal. Jag är jättenoga med kost och har tre döttrar med helt olika kroppsform. Hon har alltid legat på den övre normalkurvan trots bra kost och mycket spring. Hon ser bara ut så.

F
  • pluvdo

Normal eller kanske lite överviktig? Inte för att jag tycker att han ser så ut, men hans kropp påminner lite om min fyraårige sons och enligt iso-BMI-uträkning så är han "överviktig".

• Anonym (trådstartaren)
    McIris skrev 2014-06-30 11:12:31 följande:

Han ser lite ut som min 5-åriga dotter i kroppen, lite stadig men normal. Jag är jättenoga med kost och har tre döttrar med helt olika kroppsform. Hon har alltid legat på den övre normalkurvan trots bra kost och mycket spring. Hon ser bara ut så.

Han har alltid legat på mittenkurvan men sedan tog han ett skutt upp i vikt och det är inte det att jag inte märkt det men enligt bmi för barn lider han av fetma vilket för mig känns helt sjukt!
  • Anonym (trådstartaren)
    pluvdo skrev 2014-06-30 11:14:23 följande:

Normal eller kanske lite överviktig? Inte för att jag tycker att han ser så ut, men hans kropp påminner lite om min fyraårige sons och enligt iso-BMI-uträkning så är han "överviktig".

Ja den bmin använde jag också, han har göttat till sig lite men fet skulle jag inte kalla honom.
  • pluvdo

Här är en bild på min son. Inte så tydlig, men ändå. Han anses som sagt också vaa överviktig. Eller kanske rentav lida av fetma, jag minns inte riktigt. Han ligger i alla fall två kurvor under snittet på längd- och en kurva under snittet på viktkurvan. Så även om han väger mindre än genomsnittet i hans ålder så väger han mer än han skall i relation till sin längd.

Men jag vet inte om jag håller med om att han är överviktig.
  • Anonym (trådstartaren)
    pluvdo skrev 2014-06-30 11:21:09 följande:

Nej verkligen inte!

Här är en bild på min son. Inte så tydlig, men ändå. Han anses som sagt också vaa överviktig. Eller kanske rentav lida av fetma, jag minns inte riktigt. Han ligger i alla fall två kurvor under snittet på längd- och en kurva under snittet på viktkurvan. Så även om han väger mindre än genomsnittet i hans ålder så väger han mer än han skall i relation till sin längd.

Men jag vet inte om jag håller med om att han är överviktig.
  • Erfdgt
    Anonym (trådstartaren) skrev 2014-06-30 11:16:37 följande:
    Han har alltid legat på mittenkurvan men sedan tog han ett skutt upp i vikt och det är inte det att jag inte märkt det men enligt bmi för barn lider han av fetma vilket för mig känns helt sjukt!
    Hur är det möjligt?! Jag tycker faktiskt inte ens han ser överviktig ut, så fet? Nej, rakt inte! Jisses... Jag tycker han ser helt normal ut :)

Nu vet jag dock inte vad den där BMI-kurvan är eller sådär, så jag vet ju inte hur väl den "stämmer".
  • Anonym (trådstartaren)
    Erfdgt skrev 2014-06-30 11:26:33 följande:
    Hur är det möjligt?! Jag tycker faktiskt inte ens han ser överviktig ut, så fet? Nej, rakt inte! Jisses... Jag tycker han ser helt normal ut :)

Nu vet jag dock inte vad den där BMI-kurvan är eller sådär, så jag vet ju inte hur väl den "stämmer".
    Skönt att höra, jag undrade om jag verkligen var blind inför ev fetma. han har absolut jämnåriga vänner som är mycket magrare och jag vet att barn i den här åldern ska vara spinkiga men fet är han ju ändå inte.
  • Anonym (C)

Enligt BMI skulle jag gissa på att han ligger på övervikt.

Han drar in magen på alla bilder, han har lite småmulliga lår.

Vid 5-års ålder ska man kunna se revbenen (i en avslappnad position - alltså inte i en "he-man" position som din son gör på alla bilder), för att barnet som vuxet ska bli normalviktigt.

Svar på tråden BMI Barn