foglossning sjukresor
Hej, jag är i v.16 och har redan fått rätt så stora besvär av foglossning.
Enligt sjukgymnasten borde jag sjukskrivas iaf på 50% omgående. Jag ska nu gå på semester så jag tänkte vänta och se hur det känns efter semestern.
Jag undrar. I dagsläget kan jag klara av att vara på jobbet utan några större svårigeter (kontorsjobb). mitt problem är att ta mig till/från jobbet.
Idag får jag gå till/från min lokala pendeltågsstation på hemorten, åka tåg, sedan gå en bra bit på arbetsorten från/till station/kontor. Dessa promenader är väldigt plågsamma redan och jag måste finna något annat sätt att ta mig till jobbet annars måste jag nog sluta jobba helt snart.
Jag fick förra graviditeten hjälp att byta min heltidssjukskrivning mot sjukresor från v 25 om jag inte minns fel och kunde på så vis jobba fram till v 38 trots grava fogproblem.
Min förhoppning är att kunna lösa detta även denna gång.
Det smidigaste alternativet vore att åka bil, men detta skulle medföra kraftigt ökade pendlingskostnader för mig.
Idag har jag ett pendlingskort för 729kr
att åka bil skulle ju kosta bensin(4mil ToR), vägtull (18krX2), plus parkering på ca 1000kr/månad.
Kan det vara rimligt att få ersättning för de ökade i utbyte mot sjukskrivningen?
Min BM har inte skickat in mitt moderskapsintyg, och har inte fått några blanketter för faställan av inkomstnivå, måste dessa ordnas innan man kan hoppas få ett beslut om detta?
Hur snabbt kan man tänkas få besked om det är ok att göra på det viset el ej, jag vill ju ogårna dra på mig en massa kostnader som jag inte har råd med i onödan. i så fall är jag helre hemma sjukskriven. jag vill ju inte förlora pengar på att kämpa mig till arbetet trots grova smärtor.
Tacksam för rådgivning.