Arbetslös, tfp
Räknas den tillfälliga föräldrapenningen för vård av barn per kalenderdag för mig som är arbetslös?
Eller gäller det bara de dagar jag skulle ha arbetat om jag haft jobb? Hur ska man fylla i ansökan?
Räknas den tillfälliga föräldrapenningen för vård av barn per kalenderdag för mig som är arbetslös?
Eller gäller det bara de dagar jag skulle ha arbetat om jag haft jobb? Hur ska man fylla i ansökan?
Hej!
Är man arbetslös och har rätt till a-kassa men får vara hemma för vård av sjukt barn så är det endast mån-fre man kan söka ersättning för.
Hälsningar
Lisa, handläggare
Men det blir ju jättekonstigt.
På ett ställe på er hemsida läser jag att man får ut "knappt 80 procent" av sin SGI. Det står inget om "bara förvärvsarbetande", eller någon annan invändning.
Men på ett annat ställe står det att
dagersättningen för arbetslösa är SGI delat i 365, så då får man ju inte ut mer än kanske 55 procent om man inte får ta ut ersättning varje dag.
Vilket av påståendena är rätt?
Är det så att arbetslösa ska straffas även vid långvarigt sjuka barn?
Hej!
Tillfällig föräldrapenning är ersättning (vab) för den tid man vårdar sjukt barn och går miste om lön eller a-kassa. För dagar du går miste om ersättning från a-kassa är vab beräknad per kalenderdag.
Hälsningar
My, handläggare
Jo, jag vet vad VAB och TFP är.
Det jag pratar om är ersättningsnivån. Du bekräftar att den beräknas per kalenderdag (365 per år), trots att den inte betalas ut per kalenderdag (bara 5 av 7 dagar).
Då stämmer att ersättningsnivån för mig blir ca 55 % av SGI? Alltså inte knappt 80 %?
Hej!
Ja, tillfällig föräldrapenning kalenderdagsberäknas och betalas ut fem dagar/vecka när du går miste om a-kassa. Det gör att ersättningen när du är arbetssökande oftast är lägre än om du skulle ha arbetat.
Hälsningar
Harry, handläggare
Då står det helt klart att man straffas för att man råkar vara arbetslös när barnet går in i sin sjukdom. Ännu en galen reform som genomförts, lite i smyg.
Och det har ju definitivt inget med arbetslinjen att göra, för jag jobbar ju lika lite när jag vabbar som den som har en anställning och vabbar.
Det fattar jag ju att inte ni på F-kassan rår för. Men era webbsidor bör uppdateras på den punkten - att ersättningsnivån bara är 80 procent för de lyckliga som har en anställning.