• Anonym (Köparen)

Någon som köpt ett hus privat (utan mäklare)?

Finns det någon/några här som köpt ett hus privat utan att mäklare varit inblandad? Jag är nyfiken på era historier. Både hur köpet kom till och hur själva försäljningen/köpet skedde.

Jag är intresserad av ett hus som var till salu i våras och som nu står tomt. Ägaren har köpt ett nytt hus och flyttat. Jag försöker ta mod till mig att ringa säljaren och höra om hen fortfarande vill sälja.

• Svar på tråden Någon som köpt ett hus privat (utan mäklare)?
  • Anonym (Jag)

Vi gjorde det.

Kände till personerna som sålde och hörde av en slump att dom skulle sälja.

Vi kom dock inte överens om priset så dom la ut det hos mäklare men fick inte sålt på en gång och då drog dom tillbaka det rätt snabbt pga av sjukdom.

Sen ringde dom oss efter ett år drygt och ville sälja till det budet vi gett (ett skambud egentligen).

Prova och ringa, du har ju inget att förlora

Var noga med alla papper och sånt om du köper privat bara.

Höll på att gå åt skogen för oss långt fram i affären.

• Steven01

Banken hjälper er med köpet, det brukar kosta 5000:- för allt pappersjobb.

• Anonym (Köparen)
    Anonym (Jag) skrev 2014-06-30 21:03:34 följande:

Vi gjorde det.

Kände till personerna som sålde och hörde av en slump att dom skulle sälja.

Vi kom dock inte överens om priset så dom la ut det hos mäklare men fick inte sålt på en gång och då drog dom tillbaka det rätt snabbt pga av sjukdom.

Sen ringde dom oss efter ett år drygt och ville sälja till det budet vi gett (ett skambud egentligen).

Prova och ringa, du har ju inget att förlora

Var noga med alla papper och sånt om du köper privat bara.

Höll på att gå åt skogen för oss långt fram i affären.

Oj, ett år. Vilken tur att ni inte hittat något annat under tiden

Jag vet att jag inte har något att förlora, förutom ansiktet då möjligen. Huset var till salu först för 3.6 miljoner. Det sänktes till 3.3 miljoner och vi tänkte i så fall bjuda 3 miljoner på grund av det är ett litet fuktproblem i källaren och lite högt radon (som måste saneras).

De försökte sälja det redan i november förra året och det står som sagt fortf. tomt. Frågan är ju bara om de blir förolämpade om vi ringer eller om de blir "glada" att någon vill ha huset...
  • Anonym (Köparen)
    Steven01 skrev 2014-06-30 21:05:27 följande:

Banken hjälper er med köpet, det brukar kosta 5000:- för allt pappersjobb.

Tack för tipset.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Köparen) skrev 2014-06-30 21:19:03 följande:
    Oj, ett år. Vilken tur att ni inte hittat något annat under tiden smile1.gif

Jag vet att jag inte har något att förlora, förutom ansiktet då möjligen. Huset var till salu först för 3.6 miljoner. Det sänktes till 3.3 miljoner och vi tänkte i så fall bjuda 3 miljoner på grund av det är ett litet fuktproblem i källaren och lite högt radon (som måste saneras).

De försökte sälja det redan i november förra året och det står som sagt fortf. tomt. Frågan är ju bara om de blir förolämpade om vi ringer eller om de blir "glada" att någon vill ha huset...
    Ja det var nog meningen att vi skulle bo här.

Är ju så också att om man haft mäklare och drar tillbaka det, och sen säljer själv så har mäklaren ändå rätt att få arvode.

Tror det måste gå 8 månader imellan eller något sånt för att mäklaren inte ska få del av pengarna.
  • Anonym (Husköpare)

Jag håller på att köpa hus privat just nu. Detta har jag kommit fram till är viktigt:

1. Ordentlig besiktning (samt energideklaration om det inte finns)

2. Värdering av mäklare (för att få bra lånevillkor)

3. Kontraktsskrivning (hos mäklare eller bank)

• Anonym (Köparen)
    Anonym (Husköpare) skrev 2014-06-30 21:28:39 följande:

Jag håller på att köpa hus privat just nu. Detta har jag kommit fram till är viktigt:

1. Ordentlig besiktning (samt energideklaration om det inte finns)

2. Värdering av mäklare (för att få bra lånevillkor)

3. Kontraktsskrivning (hos mäklare eller bank)

Besiktning kommer vi absolut att göra när vi köper hus, med mäklare eller utan. Energideklaration finns inte tyvärr.

Värdering gjordes av mäklaren till 3.6 miljoner när de satte ut det (man får ju anta att det priset bygger på en värdering)

Kontraktskrivning måste ju någon sakkunnig ta hand om, så banken eller mäklare får det bli. Vi kan till och med tänka oss att ta den kostnaden om vi hittar ett hus privat.
  • Mellanmjölkens land

Vi sålde precis vår lägenhet utan att köra hela karusellen med hemnet och visningar. Vi hade en privat visning och sen hjälpte en mäklare oss med papprena.

Svar på tråden Någon som köpt ett hus privat (utan mäklare)?