Hjälp har råkat äta gammal fil.
åt en talrik fil idag tyckte den smakade konstigt men skylde på kroppen. insåg efterråt att filen är 4 dagar gammal,, är det farligt på något sätt????
snälla svara någon, jag är jätte orolig,,,,=(
åt en talrik fil idag tyckte den smakade konstigt men skylde på kroppen. insåg efterråt att filen är 4 dagar gammal,, är det farligt på något sätt????
snälla svara någon, jag är jätte orolig,,,,=(
Ingen fara ska du se.
sa länge den inte smakade konstigt kan du vara lugn bäst före datumet sätts ju alltid med marginal!
allt för konstigt ska det sta, hur som helst kan du nog bara lugn
Nej, det är inte farligt. Du kan kanske bli lite risig i magen men det kommer snabbt isåfall och går över fort också.
Fil brukar hålla sig betydligt längre än bäst före. Den kanske däremot inte smakar lika gott som om den vore nyöppnad. Brukar ju ha en tendens att ta smak av andra grejor i kylen....
men grejen är att den smakade jätte skumt,,,men jag åt ändå..=(
Vad exakt är det du är orolig för?
ja att det har blivit nån typ av baciller eller nått i den som är skadligt för barnet ,,,,,(?)
Nej, det kan det inte ha blivit. Filmjölk är pastöriserad och såna bakterier finns inte i den även om den är för gammal.
då hoppas vi på så,, för jag kan ju tyvär inte göra något åt det nu,,=(
tack för alla snabba svar...
Alltså, de bakterier som du är orolig för är Listeria och Toxoplasma och ingen av dem växer i pastöriserad filmjölk. Du kan äta filmjölk som har stått så länge att den är grön och luddig utan att behöva vara orolig för barnets skull. Sov gott nu!
filen måste kontamineras med listeria för att det ska kunna växa till
och det finns listeria hemma hos dig så är du garanterat immun mot din egen stam av bakterien
så det är iiiiingen som helst fara