• Anonym (Ensam vårdnadshavare)

    Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?

    Om jag inte nekar ett umgänge inom en snar framtid (på fredag) men det blir ändrade planer angående hans upphämtningsställe av barnen så han får köra 4 mil extra och hämta hos mina föräldrar som han avskyr, då kan väl inte det ses som umgängessabotage?
    Han har sen lång tillbaka vetatill om att jag är beräknad att föda i den vevan och nu ser det ut som att jag/vi högst troligt inte kommer att vara hemma vid tillfälle.
    Han är så snabb med att gnälla på mig vid minsta lilla och kommer väl att kräva att mina föräldrar ska lösa det genom att lämna på vanliga ställe men det känns inte rimligt att han ska kunna kräva något sådant och dessutom så vet jag inte ens om mamma har bilen hemma?

    Kan man resonera som så att om han inte hämtar dom på det andra upphämtningsstället så får han stå sitt kast för barnen har ändå sagt att dom inte vill fara iväg när bebisen ska födas????

  • Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?
  • Anonym (m)

    Bäst är om han hämtar dem i din bostad, och du hämtar dem i hans bostad. Inget bråk, inget tjafs, bägge föräldrar gör lika mycket, dvs som det ska vara.

  • Anonym (Ensam vårdnadshavare)
    Anonym (m) skrev 2014-07-01 07:49:01 följande:

    Bäst är om han hämtar dem i din bostad, och du hämtar dem i hans bostad. Inget bråk, inget tjafs, bägge föräldrar gör lika mycket, dvs som det ska vara.


    Finns inte en chans att det skulle bli aktuellt och dessutom så var det inte det frågan handlade om.
  • Anonym (m)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 07:52:14 följande:
    Finns inte en chans att det skulle bli aktuellt och dessutom så var det inte det frågan handlade om.
    Tja kanske det blir aktuellt fast mot din vilja. Det låter lite så i alla fall.
  • Anonym (Ensam vårdnadshavare)
    Anonym (m) skrev 2014-07-01 07:53:24 följande:

    Tja kanske det blir aktuellt fast mot din vilja. Det låter lite så i alla fall.


    Kan du inte läsa?!?

    Det är inte det som tråden handlar om.
  • Anonym (C)

    Han skulle ju kunna bjuda till lite, om det bara är en engångsföreteelse just nu för att du ska föda barn.

    Sker det ändringar från din sida med jämna mellanrum, så kan det nog falla under umgängessabotage, om ändringarna innebär att han inte kan se sina barn lika ofta som avtalat.

    I övrigt så tror jag inte att han kan kräva av dina föräldrar, att de ska skjutsa barnen till den egentliga upphämtningsplatsen. Dock är jag osäker på detta. För å andra sidan så har du ju lämnat över allt ansvar, och iom det även alla plikter, till dina föräldrar. Så, ja, jag är osäker på den punkten.

    Ett sätt att göra det på, är ju att möta upp honom på den vanliga platsen någon/några dagar tidigare (typ samma dag som du egentligen tänkt lämna hos mormor och morfar), så får barnen vara hos pappan lite längre tid, istället för att hatta mellan tre hem under kort tid (ditt, mormors, pappas).

  • Anonym (bakgrund?)

    Jag tror inte att det är så enkelt som att resonera som att han får stå sitt eget kast. Lite beroende på vad som lett fram till den situation ni är i nu.

    Vi har nära oss en mycket infekterad vårdnadstvist och där hade det inte gått att byta hämtställe utan gemensam överenskommelse utan att det räknats som "brott mot umgängesavtalett"

    Varenda detalj finns reglerad i det umgängesavtalet. Alla avvikelser räknas som avtalsbrott. (och tyvärr hanteras det från båda parter som riktiga brott också)

    Har ni inte något reglerat på det tydliga sättet så antar jag att du kan ha ryggen fri även om du gör så att du lämnar barnen hos dina föräldrar så länge du informerar ditt ex om det och ger honom en möjlighet att hämta där.

  • Anonym (Ensam vårdnadshavare)
    nymedlem skrev 2014-07-01 08:04:47 följande:

    Du ska föda på fredag alltså?


    Jag ska högst troligt få ett kejsarsnitt då om det inte startar innan, hur så?
  • Anonym (C)

    Jag funderade på det en vända till och anser nog att det bästa är att lämna barnen med pappan någon/några dagar tidigare än avtalat (om pappan går med på detta, dvs).

    Det är bättre för barnen att slippa resa mellan dig till mormor till pappa - det blir för mycket hattande.

  • nymedlem

    Låt honom hämta barnen på vanliga stället på torsdagen istället så slipper du problem!

Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?