• Pollyx

bilresa med bebis 100 mil, hur göra?

Vi ska i veckan bila 100 mil enkelväg till släktingar. Vi har funderat fram och tillbaka om vi ska sträckköra, sova nånstans efter vägen halvvägs eller kombinera flyg och tåg istället för bil. Det allra smidigaste för oss vuxna är sträckkörning. Men hur fungerar det för bebis? Självklart har vi planerat in att ta många pauser, och kommer att ta pauser när bebis behöver. Men det här med att sitta flera timmar i babyskydd under samma dygn, är det okej?
    Det är bara jag av de som ska ner som ser ett problem i det. Så jag är kanske nojig? Vill bara att min lilla älskling ska må bra under resan och är kanske lite hönsig av mig...

Nån med tips/erfarenheter?

• Svar på tråden bilresa med bebis 100 mil, hur göra?
  • Erizajo

Tycker du ska prata med Bvc, jag vet att de säger att babyn inte mår bra av att sitta länge då det kan skada ryggen..?

• Dixie

sträckköra 100 mil med en baby hade jag inte gjort - om ni måste ta många pauser kommer ni ju aldrig att komma fram - jag hade i allafall bokat en övernattning halvvägs!

• strojes

Vi körde från Stockholm upp till Hemavan (runt 90 mil) när vår äldsta var ca 6 månader.
    Hon och jag satte oss bak i bilen, maken började köra. Dottern somnade ganska snabbt och jag flyttade till framsätet. Sen körde vi så länge hon sov. Strax innan Sundsvall vaknade hon (knappt 4 timmar så hon sov nog närmare 3 timmar).
    Matpaus i Sundsvall och möjlighet för dottern att sprattla av sig lite på golv/filt. Sedan körde vi vidare några timmar till. Övernattade ungefär halvvägs och körde vidare dagen efter med ungefär samma upplägg.
    Allt gick jättebra både på vägen dit och hem.

• Phillippa

Vi ska också bila ca 10 mil i veckan. Vår bebis är dock nio månader. Han tycker inte att det är superkul att åka länge i bilen så därför har vi delat upp sträckan i två och övernattar på halva vägen.

Han sitter bak med storasyster men vi kommer att klämma oss emellan vid behov och så klart även göra många stopp på vägen. Men jag är orolig för hur det ska gå ändå ...

• Phillippa
    Phillippa skrev 2014-07-04 21:27:45 följande:

Vi ska också bila ca 10 mil i veckan. Vår bebis är dock nio månader. Han tycker inte att det är superkul att åka länge i bilen så därför har vi delat upp sträckan i två och övernattar på halva vägen.

Han sitter bak med storasyster men vi kommer att klämma oss emellan vid behov och så klart även göra många stopp på vägen. Men jag är orolig för hur det ska gå ändå ...

100 mil menar jag så klart ;).
  • strojes
    Phillippa skrev 2014-07-04 21:27:45 följande:

Har ni bytt från babyskyddet till bilbarnstol? Om inte kan det göra att han accepterar bilturerna lite bättre. 
  • Phillippa
    strojes skrev 2014-07-04 22:00:45 följande:
    Har ni bytt från babyskyddet till bilbarnstol? Om inte kan det göra att han accepterar bilturerna lite bättre. 
    Japp, vi har redan bytt. Han är en stor kille så han växte snabbt ur babyskyddet.
  • strojes

När mina tjejer var mindre och vi skulle åka långt tog vi fram "bilväskan". Det var en "resväskemodell" i hårdpapp med Pippimotiv på, i den låg lite smågrejer och några pixiböcker. Detta var en väska som bara plockades fram vid bilresor så leksakerna var ju "nya" i deras ögon varje gång eftersom de inte användes så ofta. Jag bytte ut grejer då och då. Den hårda väskan kunde användas som ett bord i knät med höga kanter så att sakerna lättare hölls på plats.

• Vaniljkex

Manga pauser, sa bebisen far vila fran babyskyddet. Annars tycker jag att allra basta sattet nog ar att du flyger med bebisen (fortsatt att den fatt basvaccinationerna), sa kan pappan kora bilen till slutmålet.

Vi korde fran London till Bastad nar vara tjejer var 6v resp 4 v, men spenderade merparten av resan ombord pa baten mellan Harwich och Esbjerg. Vet att man oroar sig massor inför att bila med sa sam barn men det brukar ga bra, och de sover storsta delen.

• Cornellia

Jag skulle ju köra över natten, då sover ju oftast barnet större delen av tiden, och man behöver kanske inte pausa lika mycket. 

• MissMii

Mitt tips är också att åka på natten, det gjorde vi med vår dotter när vi åkte till Kroatien. Åk när det är läggdags. Stanna för paus när ´bebisen vaknar och ska äta så får hen sträcka på sig lite. .. och även ni :)

• Pollyx

Tack alla för bra tips!!

Läste tråden innan vi åkte men hann inte svara. Nu har vi testat med övernattning efter vägen + både dag och nattkörning. Natt var smidigt då det inte heller var så hemskt varmt. Och bebis sov.

Svar på tråden bilresa med bebis 100 mil, hur göra?