• Anonym (Tjejen)

Jag har ångest varje dag och ingenting hjälper :(

Jag är en tjej som lever med svår ångest nästan varje dag och ingenting hjälper. Jag har nu ätit Mirtazapin 30 mg i 2 månader lite drygt, i början tyckte jag att de hjälpte men både igår och idag har ångesten varit hemsk. Och med ångesten kommer också tankar om att jag inte vill leva. Jag känner mig ångestfull, orolig, rädd för allt jag ska göra, darrig, konstig smak i munnen m.m.

Jag förstår inte varför jag har ångest, har haft en bra uppväxt, har en bra sambo, söt dotter, jag borde egentligen må bra. Jag har alltid varit en orolig och lite rädd person i hela mitt liv.

Problemet är att ingenting verkar hjälpa. Jag har testat SSRI men tyckte bara att de gjorde ångesten värre. Fick då heller inte något lugnande att ta när jag satte in dom. Dessutom dödar de chansen till att få orgasm vilket ger mig bara ännu mer ångest.

Läkaren har skrivit ut Atarax, som jag har tagit och det hjälper inte mycket. Läkaren skrev nu sist ut Oxascand, som jag inte vågat ta, är livrädd för att bli beroende. Men samtidigt så kanske det är min sista utväg, men om inte de hjälper? Vad finns det då kvar att testa liksom?

Börjar bli desperat, orkar inte leva ett liv med bara massa ångest. Väntar också på att få börja i KBT, men det kan ju ta tid.

Någon som känner igen sig? Finns det något som kan hjälpa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-01 12:04
    Vill tillägga att jag också haft stora problem med tvångstankar utöver ångesten, ibland har de varit sjukt jobbiga att stå emot. Mot dom hjälper Mirtazapin bra.

• Svar på tråden Jag har ångest varje dag och ingenting hjälper :(
  • Anonym (Lillan)

Ångest är jobbigt att leva med och det förlamar allt. Du har fått sobril och jag tycker att du ska ta det. Det är en bra ångestdämpande medicin och du blir inte beroende direkt. Följ den ordination läkaren har ordinerat.

• pluvdo

Om det är så illa så tycker jag faktiskt att du skall ge SSRI en chans till. Jag hade tidigare väldigt mycket ångest och tvångstankar/-beteenden, men sedan jag började med SSRI så har det blivit mycket bättre. Inte så att tankarna försvann helt, men så att jag kunde börja stå emot dem. Under första tiden så blev ångesten mer påtaglig, men det var det lätt värt för nu mår jag mycket bättre än innan.

• Eisa

Ge SSRI en till chans. Biverkningarna är ju mest i början.

• Anonym (oxascand)

Hej

Min sambo fick oxascand utskrivet och åt det ett tag men han tyckte inte att de hjälpte och han hade inga svårigheter att sluta med det.

Även fast de finns missbrukar tendenser i hans familj.

• Anonym (Tjejen)
    pluvdo skrev 2014-07-01 11:03:06 följande:

Om det är så illa så tycker jag faktiskt att du skall ge SSRI en chans till. Jag hade tidigare väldigt mycket ångest och tvångstankar/-beteenden, men sedan jag började med SSRI så har det blivit mycket bättre. Inte så att tankarna försvann helt, men så att jag kunde börja stå emot dem. Under första tiden så blev ångesten mer påtaglig, men det var det lätt värt för nu mår jag mycket bättre än innan.

Ja det är ju väldigt illa, känns inte som att man har något liv. Jag tyckte det var sjukt obehagligt att börja med Citalopram som jag testade. de första dagarna gick det bra, men sen när jag skulle höja till en hel tablett fick jag megaångest och fruktansvärda panikattacker, så jag blev ju livrädd, ska det vara så illa att börja?

Jag har också haft problem med jobbiga tvångstankar och det kan jag ju säga att Mirtazapin hjälpt superbra mot, mina tvångstankar är nästan helt borta, men ångesten är kvar. Läkaren nämnde något om att vi kan testa att lägga till Sertralin samtidigt som jag äter Mirtazapin.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Lillan) skrev 2014-07-01 11:03:04 följande:

Ångest är jobbigt att leva med och det förlamar allt. Du har fått sobril och jag tycker att du ska ta det. Det är en bra ångestdämpande medicin och du blir inte beroende direkt. Följ den ordination läkaren har ordinerat.

Jo jag inser ju det att snart ger jag upp och testar en Oxascand. Har gått med ångest så länge utan att ha rört någon sådan medicin, så då är det inte så illa om jag testar en tablett, då kanske man kan få lite vila i alla fall.
  • Anonym (jag)

Jag äter ssri. Paroxetin som vi precis ökat från 20 till 40mg och tar atarax vid behov. tycker det hjälper. Oron och ångesten kan kom men tar jag 2-3 atarax så släpper det efter ett tag.

gick in i en djup depression i. april och har varit sjukskriven sen dess tyvärr. går på många läkarbesök samt hos kurator. gått på kbt förut och det jag hade jobbigt med då släppte.

• Anonym (gad)

Det finns ju även SNRI som verkar på annat sätt. De är iofta mer verkningsfulla än ssri. Jag äter en sådan medicin för min ångestproblematik. Venlafaxin heter den. Funkar jättebra!

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (jag) skrev 2014-07-01 11:38:43 följande:

Jag äter ssri. Paroxetin som vi precis ökat från 20 till 40mg och tar atarax vid behov. tycker det hjälper. Oron och ångesten kan kom men tar jag 2-3 atarax så släpper det efter ett tag.

gick in i en djup depression i. april och har varit sjukskriven sen dess tyvärr. går på många läkarbesök samt hos kurator. gått på kbt förut och det jag hade jobbigt med då släppte.

Men medicinen hjälper dig bra då tycker du? Hur har du det med sexet, kan du få orgasm?

Hatar ångest, vill kunna njuta av livet utan att va livrädd och ångestfullin för allt.
  • Anonym (kbt)

Går du i terapi? Det kanske inte är medicin du behöver...

Svar på tråden Jag har ångest varje dag och ingenting hjälper :(