• Anonym (Förvirrad)

tjänstledig, studier, a-kassa

Jag är tjänstledig pga studier, heltidsstudier. Går "i tjänst" under sommaren (uppehållstjänst).
    Skrev in mig på AF första dagen efter terminen slutat och söker aktivt jobb nu i sommar, började söka olika jobb i våras. Jag börjar studierna igen i september.
    Blir inte klok på reglerna om jag har rätt till a-kassa.
    En handläggare menar att jag har rätt till det då de räknar med överhoppningsbar tid, en annan handläggare säger att jag inte har rätt till a-kassa.
    Någon annan som vetgirig detta funkar?

• Svar på tråden tjänstledig, studier, a-kassa
  • Angels

Jag har tyvärr inget svar, mer än att jag TROR inte du får stämpla på lov, men efter avklarade studier. Om du bara är ledig under sommaren så är jag ganska säker på att du måste jobba om du vill få in pengar. Är väl därför så många vill läsa sommarkurser för att få CSN så de överlever under sommaren?

Men om du är tjänstledig, har du inget jobb att återgå till?
  • Anonym (Ts)

Jobbar på skola så det är sommarlov. På fritidsverksamheten är det " arbetsbrist". Blir inte klok på hur handläggarna resonerar.

Tack ändå för svaret.

• Angels
    Anonym (Ts) skrev 2014-07-01 15:51:14 följande:

Jobbar på skola så det är sommarlov. På fritidsverksamheten är det " arbetsbrist". Blir inte klok på hur handläggarna resonerar.

Tack ändå för svaret.

Åh okej. :) Lycka till, hoppas du får din a-kassa!
  • Anonym (af)

I regel har du inte rätt till a-kassa om du är tjänstledig. Undantagen är om du är tjänstledig p g a hälsoskäl eller om du är tjänstledig från en deltidsanställning för att arbeta på någon annan anställning i lika, eller högre omfattning.
    http://www.lararnasakassa.nu/Arbetslos/Semester-och-ledighet/Tjanstledig/

När det gäller studier så är det lika även där, i regel har du inte rätt till a-kassa under ett studieuppehåll. Studierna måste definitivt ha avslutats eller avbrutits. Ett undantag är om du studerat samtidigt som du arbetat heltid.
    https://www.ledarnasakassa.se/arbetslos/studier

• Tamazi

Jag är långsjukskriven ,från 16 maj utan pengar från F.K.Om jag blir tjänstledig p.g.av hälsoskäll få jag pengar från A-KASSAN -

Svar på tråden tjänstledig, studier, a-kassa