• mammatillfyra7501

snälla..behöver råd ang min kille som är muslim

Hejsan!
    Jag är sedan några månader tillsammans med en muslimsk man och allt går superbra, men just nu sedan i söndags så verkar han så avståndstagande och vi pratar inte lika mycket ! 
    Jag vet nästan inget alls om Islam eller hur man ska bete sig under just Ramadan men vad jag har förstått och vad han har förklarat så ska man motstå frestelser och liknande och eftersom vi inte är gifta så får vi inte ha någon fysisk kontakt alls!!!!

Finns det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska vara mot honom så att jag inte säger fel saker som kanske sårar honom eller kan jag få en förklaring på hur männen ska bete sig just så att jag kan förstå honom bättre!!

Usch,jag känner mig så vilsen just nu ! Känns som allt gått från 100 - 10 över en natt!!

Tack på förhand

• Svar på tråden snälla..behöver råd ang min kille som är muslim
  • Almina

Prata med din man! Om ni inte kan "reda ut" och prata om det här nu, så kan du nog inte räkna med att det blir lättare med andra kulturkrockar framöver. Genom att ställa frågor kring hur han ser på ramadan så bör du inte kunna såra honom! Om ni bor i Sverige, och han har valt att vara tillsammans med en icke-muslim, så bör han ju förstå att han måste kunna förklara en del kring hur han tänker.

Det är nog bra att redan nu diskutera hur han ser på religion. Vill du i framtiden ha barn? Hur ser han på uppfostran? Ska barnet uppfostras "muslimskt"? Slöja? Omskärelse? Hur ser han på att du inte är muslim? Förväntar han sig att du ska konvertera? Hur ser du på detta? Osv osv.

Jag har själv en man från ett muslimskt land (han är dock inte muslim, utan snarare ateist), och jag vet hur mycket kulturkrockar det kan bli ändå!

• gullefjunis

hej.

Min man är muslim så jag har ganska bra koll på deta.
    Enligt isam så skall man under de timmar man fastar ej ha fysisk kontakt med motsatt kön. att man träffas går men många gånger känner männen en frestelse bara av att ses ;) detta då man ej skall tänka förbjudna tankar under fastan heller.
    Under Ramadan så skall man komma närmare Gud och detta gör man genom att be fem gånger per dag samt läsa koranen.
    Jag tror att det är bra om du pratar med honom och ber honom förklara för dig varför han är på detta sätt. Ant. så tar han fastan väldigt stikt och det är fint men kan vara svårt för dig.
    Du kan även gå in på internet och läsa om fastan, tex ismalguiden om den fort finns?
    träffa honom och visa ditt stöd för honom och hans religion, en väldigt vacker månad för alla muslimer I världen, du kanske på prov kan prova att fasta en dag eller så? Tror han skulle uppskatta ditt eng. för hans religion och kanske då vågar öppna sig mer, att ni kan börja prata om varandras religoner, vad som är skilldnad och likhet. Man lär sig så otroligt mycket.
    Lycka till!!!

• Illusion

Jag tycker sånt här är så oroväckande, när en skiftar från en personlighet till en annan. Hade jag varit i samma sits hade jag lämnat på en gång. 

• frisjäl

Hej på dig!

Blev glad av att se ditt inlägg eftersom jag själv just nu söker r
    åd och stöd angående denna Ramadan. Min sambo är muslim och har också även han i söndags börjat fastan. Vilket betyder att han inte äter, dricker, inte har rätt att bli arg eller ha någon som helst sexuell relation med mig från gryning till skymning. Men när mörkret faller kan vi leva som vanligt, och vi är inte gifta.

Det är första gången jag är med om detta, vi blev tillsammans för snart ett år sedan. Det är oerhört svårt, och innebär mycket frustration, smärta och diskussioner. Det är inte bara han som lider utan även jag. Jag hoppas att det blir enklare med tiden ;) Jag vill bara att den här månaden skall gå över så att jag får tillbaka min älskling igen. Han har föreslagit mig att fasta en dag för att förstå bättre, funderar på det. Tänker att det kanske vore en fin gest.

Men vad jag ville säga till dig är att du ska fortsätta att vara precis den du är, för ni är två i relationen. Det enda du tyvärr måste ändra på är att du inte kan kyssa, ta på honom sexuellt under dagtid. Och bara det kan ju vara en enorm utmaning. Du behöver ju inte vifta med en ostmacka framör ögonen på honom heller ;) Men i övrigt, ta det lugnt! Berätta gärna mer om hur det går!

Med varma hälsningar, frisjäl

• frisjäl

Oj, blev lite konstigt, skall såklart stå "Hej på dig" och "... eftersom jag själv just nu söker råd och stöd angående denna Ramadan."

• Anonym (lämna honom)

Det verkar inte hälsosamt om han vänder från 100 till 10 på en natt. En anning skrämmande faktiskt. Skulle jag vara du så skulle jag lämna.

• Anonym (lämna honom)

Hon är mamma till fyra barn och säger att hon träffat muslimen i "några månader". Om han redan börjat frysa ut henne pga islam så hoppas jag att hon lämnar honom för barnens skull. Detta är oroväckande.

• puss

Han är väl sur och hungrig stackarn. Du får väl fråga honom hur han vill ha det.

Svar på tråden snälla..behöver råd ang min kille som är muslim