• knetfan

    Betala hemma som student?

    Hej!

    Jag är 19 år gammal och studerar på universitetet. I studiebidrag får jag lite drygt 2800kr/månad. Jag och min syster som går i gymnasiet bor ensamma i pappas lägenhet (han bor hos sin flickvän ~97% av tiden) och lagar alltså all mat, städar och tvättar själva.

    Min pappa vill nu att jag ska betala 2000kr/månad för att få bo hos honom (hyra, el, bredband osv) + min egen mat. Han resonerar så att jag haft en hel termin på mig att söka jobb, och att det är fel att jag bott gratis hos honom så länge. Problemet är bara att han inte nämnt något alls om detta förrän för några veckor sen...

    Pappa är arbetslös och jag förstår att han behöver pengar, men jag känner inte att ~3500kr i månaden är rimligt alls. Han har gett mig 4 dagar på mig att bestämma om jag vill stanna kvar eller inte, och det största argument han har är att jag ändå inte kan flytta hemifrån billigare (däremot till mamma, vilket jag verkligen överväger).

    Tycker ni att detta låter okej eller inte?

  • Svar på tråden Betala hemma som student?
  • DeadMexican

    3500 i månaden kommer bli din billigaste kostnad för bostad i hela ditt liv. Låter konstigt att han ska betala "din" lägenhet och din mat när du är vuxen.

  • Tow2Mater

    Studerar du på universitetet kan du ta studielån. Han kunde ju gett dig lite längre varsel, men han kanske behover pengar han med.

  • whydoyoucare

    Dina föräldrar är underhållsskyldiga för dig tills den dagen du fyller 18. Om du fortfarande studerar efter 18 år så är dom fortfarande underhållsskyldiga för dig tills den dagen du fyller 21 år, om studierna inte har avslutats innan dess.

  • DeadMexican
    whydoyoucare skrev 2014-07-01 18:17:09 följande:

    Dina föräldrar är underhållsskyldiga för dig tills den dagen du fyller 18. Om du fortfarande studerar efter 18 år så är dom fortfarande underhållsskyldiga för dig tills den dagen du fyller 21 år, om studierna inte har avslutats innan dess.


    Ska tilläggas att det gäller gymnasiestudier, inte högre studier.
  • sextiotalist

    Det är väl inte mer än rätt, eller anser du att din arbetslösa far ska försörja en myndig kvinna som studerar på högskolan.
    När du får studielån så kommer det inte vara mer än tusenlapp lägre än vad din pappa har i a-kassa (om han inte har en försäkring, men den är tidsbegränsad)

  • whydoyoucare
    DeadMexican skrev 2014-07-01 18:18:05 följande:
    Ska tilläggas att det gäller gymnasiestudier, inte högre studier.
    Okej, det visste jag inte! Thanks 
  • Dejtande

    Hej,
    Kan tycka att det är rimligt att du betalar din far hälften av alla kostnaderna för lägenheten (hyra, el, försäkring mm) om det är så att det bara är du och din syster som bor där.
    Men... nu bor ju din far där också även om det bara är 3% och då tycker jag han bör stå för mer än hälften eftersom de är två (och jag antar att han har ett eget rum). Dock så är han fri att sätta vilken hyra han vill så, det är upp till dig att bedöma om det är värt det eller om du vill flytta till eget eller hem till mamma. 

    Att du bär alla dina mat- och andra omkostnader tycker jag är självklart när du är så gammal som du är och dina föräldrar inte har försörjningsplikt. 

    Håller däremot med om att det är himla kort förvarning! 

    Hoppas att det löser sig för er!

  • modsey
    whydoyoucare skrev 2014-07-01 18:17:09 följande:
    Dina föräldrar är underhållsskyldiga för dig tills den dagen du fyller 18. Om du fortfarande studerar efter 18 år så är dom fortfarande underhållsskyldiga för dig tills den dagen du fyller 21 år, om studierna inte har avslutats innan dess.
    fast bara om man studerar på gymnasiet, vilket TS inte gör.
    Så i det här fallet ger jag faktiskt pappan rätt-
  • mammalovis

    När jag läste på högskola hade jag en hyra på ca 3500 kr för studentboendet, så i ditt fall låter du väldigt bortskämd. Du får väl ta lån som alla andra eller flytta hem till mamsen om hon hellre vill försörja dig.

    Om pappan inte bor där, kanske han funderar på att göra sig av med lägenheten helt ... om inte ni vill betala för den. Dock lite kort varsel kan jag väl hålla med om, men han kanske tänker hyra ut ett rum för att lösa ekonomin.

Svar på tråden Betala hemma som student?