• JFB

Blir aggressiv runt mitt barn

Hej allihopa. 

Jag är för tillfället pappaledig (har varit ledig sen november), och även fast det såklart är jättehärligt att få vara med mitt barn så är det också otroligt utmattande. Mitt barn blir lätt gnällig och famning på eftermiddagen runt 16-tiden. Detta gör det svårt för mig att göra saker som behöver göras. Laga mat får jag göra med en arm, vilket har satt stark stress på min kropp. Ibland kan jag roa barnet men ibland är hen mer eller mindre otröstlig. 

Jag blir stressad och ledsen när det här händer och resultatet blir att jag blir väldigt frustrerad och det byggs upp en enorm energi inom mig som jag måste släppa ut. Jag har slagit i dörrar, kastat fjärkontroller mot väggen, sparkat på saker och ibland även slagit mig själv i frustration. Jag har ALDRIG slagit mitt barn, men jag har varit "lockad", fast jag har alltid lyckats hindra mig. Men energin måste komma ut så jag inte fullkomligt exploderar.

Jag skriver här för jag vill se om det finns andra som befinner sig i samma situation? Jag har hört att föräldrar har aldrig varit så arga, trötta och frustrerade i sina liv som när de varit just småbarnsföräldrar.

Jag har sökt hjälp för min aggression för jag vill inte att mitt barn ska vara rädd för mig eller att jag en dag kommer att explodera och slå mitt barn. Om jag gjorde det skulle jag aldrig förlåta mig själv.

• Svar på tråden Blir aggressiv runt mitt barn
  • Scratt

Men om du vet att han blir gnällig och klängig vid den tiden så är det väl bara att se till att saker och ting är gjorda då, eller skjuta upp det till senare, och ägna dig åt att ge honom det han vill ha?

• Drottningen70

Bra att du har sökt hjälp, men du ska OMEDELBART upphöra att vara föräldrledig. Det är farligt för ditt barn så länge du känner dig lockad att vara våldsam mot barnet. Även om du inte ger dig på barnet direkt är det bara en tidsfråga innan en kastad fjärrkontroll studsar mot en vägg och träffar barnet. För att inte tala om den psykiska skada det ger ett barn som är kontaktsökande att drabbas av det helt oförståeliga att den personen som ska stå för tröst och trygghet får tokspel slänger saker omkring sig och slår sig själv. Du ska inte vara ensam hemma med barnet en enda dag till.

• DeadMexican

Kan du inte göra ett gäng aggresiva armhävningar istället för att slå på saker?

Du får ut dina anspänningar och får samtidigt lite träning?

Känner igen frustrationen, jag blir så när jag är deprimerad.

• Ellie
    Scratt skrev 2014-07-01 21:05:09 följande:
    Men om du vet att han blir gnällig och klängig vid den tiden så är det väl bara att se till att saker och ting är gjorda då, eller skjuta upp det till senare, och ägna dig åt att ge honom det han vill ha?
    Vad är det egentligen som behöver göras just denna tid? Går det inte att försöka sänka kraven och inse att "inget blir gjort mellan 15-18" så vet du om det och väntar dig inget annat än att bära runt på barnet?
    Laga mat kan man ju göra annan tid på dygnet och värma till eftermiddagen. Kanske laga vid lunch när barnet sover? Laga extra mycket så att det räcker till dagen efter också, så äter ni tex korv stroganoff lunch dag 1 och på kvällen dag 2, köttfärssås lunch dag 2 och kvällen dag 3 osv... eller så lagar ni mycket på helgen eller kvällen och fryser in.
    Kanske barnet är hungrigt tidigare än du tror? Kanske behövs ett extra mellanmål redan vid 15.30?
    Bra att du sökt hjälp. Vet barnets mamma hur ni har det? Kanske ni kan dela lite på föräldraledigheten så att du får "paus" 1-2 dagar i veckan?
    Det ÄR jobbigt med små barn, men det blir oftast bättre när de blir bara några månader äldre.
  • m0desty

Vi har också haft ett väldigt klängigt barn och det kan vara extremt tålamodsprövande. Du har redan fått tips om att göra så mycket som möjligt tidigare på dagen. Att acceptera att det är som det är på eftermiddag och kväll kan göra stor skillnad. Vår unge blir fortfarande extra klängig när hon är hungrig. Prova att ge något att tugga på medan du fixar maten så ökar chansen att få ha båda armarna fria.

• Hoppas 2012

Eh låter helt galen, sluta bara pappaledig genast! Aldrig hört nån säga på detta sätt. Sån aggressivitet är fel och du behöver hjälp.
    Kan säga att jag är oerhört orolig för ditt barn.

• Litet My

Låter otroligt läskigt att lämna någon som dig att vara ensam med ett så litet barn.

varför inte se över situationen istället?
    Om nu barnet är gnälligt just då är det

*Sömnen?
    *Går det att strunta i disk/annat just då?
    *Tv tid just vid den tiden
    *Fixa när barnet sover

osv.

Som förälder får man faktiskt skärpa till sig.

• Lady of Westeros

Jag hade också problem med detta, jag höll på att bli utbränd. Det gick mkt bättre när jag fick medicin, prata med psykolog idag!

• Århus

Har läst den här tråden. Helt provocerande att där är så många som tycker att den stackaren skall sluta vara föräldraledig. Det är troligtvis helt onödigt, han behöver bara verktyg för situationen.

1) Det är en riktigt bra idé att söka hjälp. Man kan inte ställa diagnos på ett forum. Det kan vara allt från dålig impulskontroll till underliggande psykologiska problem. 
    2) Före någon blir så sur att denne "exploderar" och kastar en fjärrkontroll i väggen så har denne varit småstressad. Det är i den småstressade perioden som det är möjligt att agera. Möjliga coping-strategier (förutom den bästa, att undvika stressen genom att sänka kraven/förbereda maten): a)  Känn kontinuerligt av hur du har det rent fysiskt när du är i en "farlig situation". b) Sätt dig ner med barnet framför TVn/Youtube, och genomför några andningsövningar - kan du googla dig gram till - tills du är lugnare. Jag går ut från att du inte kan lämna barnet. c) Ring din fru och sätt ord på din stress. Om hon är förnuftig säger hon att det är OK att inget blir gjort i den tidsperioden. Om hon inte stöder det så är hon en del av problemet. 

Nu kan jag se att tråden är gammal, men jag skriver det för andra med samma problem.

Svar på tråden Blir aggressiv runt mitt barn