• Anja86

    Snart 16 månader men bara 2 tänder?

    Hej på er!
    Min dotter fick sin första tand vid 9,5 månads ålder. Den andra kom ett par veckor senare (det är de två framtänderna i nedre käken). Men sen har det inte kommit fler, och nästa vecka är hon 16 månader!?
    Måste väl vara väldigt ovanligt? Hur många tänder har era jämngamla barn? Kan väl inte göra så mycket åt saken, men har kommit på mig själv med att fundera på detta mer och mer nuförtiden...

  • Svar på tråden Snart 16 månader men bara 2 tänder?
  • Kattflickan

    Hej, det låter lite lite men kolla med tandläkaren eller BVC om det ändå inte är inom normalspannet. Det brukar ju kunna vara rätt stort.

    Min dotter är 16 månader och har minst 16 tänder. Hon fick dock sina första tänder tidigt, när hon var 4 månader. Innan hon var 8 månader hade hon fått 8 tänder, sen dröjde det fram tills hon var 14 månader då hon nu i hastig följd fått alla kindtänder och fyra till.

  • anjiz

    Min dotter på 17mån har 8tänder . Fick första sent vid 8mån. Vet en som fick 1a tanden vid ett år men sen kom dom fort

  • Anja86

    Tack för era svar.
    Jag har inte frågat någon än, men det kanske vore på sin plats..

  • Scruffy

    Min dotter var 13 månader när hon fick sin första tand.

    Nr 2 dök upp 1-2 månader senare.

    Nr 3-4 i överkäken kom när hon var 18 månader.

    Sedan ploppade alla upp i rasande fart efter det.

    Hon fyller 9 i Augusti men har ännu inte fått sina 6-års tänder.

    Vid senaste besöket hos tandläkaren röntgade dem henne men tänderna finns där, dem vill

    bara inte komma fram.

    Hon har tappat 8 tänder och fått 6 vuxentänder. 2 av dem hon tappade har inte kommit fram ännu.

  • Tjolahoppis

    Min dotter fick sina två första tänder när hon var 15 månader. Sen två till när hon var drygt 1,5. Nu är hon 2 och har 10 tänder. 4 till på g nu dock. Så lugn, de kommer! En tandläkarvän lugnade oss med: "Alla barn har tänder och de kommer så småningom. Tänk vad skönt att ni slipper borsta massa tänder när hon är liten och inte förstår att gapa" :)

    Det enda som var lite jobbigt var fruktstunden på dagis. Äpple i bit med två tänder nere liksom...men då ordnade de så att det alltid fanns mjuka päron eller banan också så att även hon skulle kunna äta frukt. De var även väldigt duktiga på att kolla maten så att det inte var stora eller hårda bitar till henne.

    Min dotter har dock mycket hår! Det var också en grej jag hörde; antingen får de hår eller tänder...och det stämmer i mina kretsar iallafall. De barn som fick många tänder tidigt hade oftast bara nåt fjun på skallen medan min tjej fick mycket hår snabbt och inga tänder. Sån "fakta" är kul tycker jag :)

  • isolande
    Tjolahoppis skrev 2014-08-13 19:46:34 följande:

    Min dotter fick sina två första tänder när hon var 15 månader. Sen två till när hon var drygt 1,5. Nu är hon 2 och har 10 tänder. 4 till på g nu dock. Så lugn, de kommer! En tandläkarvän lugnade oss med: "Alla barn har tänder och de kommer så småningom. Tänk vad skönt att ni slipper borsta massa tänder när hon är liten och inte förstår att gapa" :)

    Det enda som var lite jobbigt var fruktstunden på dagis. Äpple i bit med två tänder nere liksom...men då ordnade de så att det alltid fanns mjuka päron eller banan också så att även hon skulle kunna äta frukt. De var även väldigt duktiga på att kolla maten så att det inte var stora eller hårda bitar till henne.

    Min dotter har dock mycket hår! Det var också en grej jag hörde; antingen får de hår eller tänder...och det stämmer i mina kretsar iallafall. De barn som fick många tänder tidigt hade oftast bara nåt fjun på skallen medan min tjej fick mycket hår snabbt och inga tänder. Sån "fakta" är kul tycker jag :)


    Kul! Mina barn är oxå sena med gaddarna men har haft rejäla kalufser Glad
Svar på tråden Snart 16 månader men bara 2 tänder?