• Anonym (Orolig IGEN)

Panik!! Stopp i avloppen för jämnan!

Hej igen. Jag är tillbaka med fortsatta avloppsproblem. I min tidigare tråd beskrev jag hur jag 2 gånger fick stopp i toaletten. Första stoppet var 24 mars, andra 3 april.

Efter det har jag fått två stopp till! Det tidigare minns jag inte vad det var som orsakade det, antagligen toabesök, men nu idag hade jag bara kissat (spolat) och sen duschat. När jag hade duschat färdigt var det översvämning i badrummet och vattnet gick upp i alla fall 2 cm längs väggarna. Vad tusan!

De första två gångerna var det tydligen olika vaktmästare som fixade avloppen, men nu senast ringde de in en riktig firma. Vaktmästaren knackade på min dörr och undrade hur det egentligen stod till med mina rör, jag svarade med att det undrade jag med. Då sa han att han skulle ringa in en firma så de fick sig en ordentlig titt. Det gick bra, men nu är problemet tillbaka igen!

Hur kan det bli stopp så här många gånger så här tätt? Ärligt. När jag går på toa får jag först uträtta det jag ska. Spola. Sen bruka papper. Sen spola igen. Det ska inte vara så. Det ÄR inte så på någon annan toalett jag går på! Det är så genant att behöva ringa om och om igen om detta. Undrar om det ligger en död hamster eller något nere i rören. Det här är ju galet.

• Svar på tråden Panik!! Stopp i avloppen för jämnan!
  • Anonym (spola hela tiden)

Smala rör och snålt med vatten som spolar?

Jag har samma problem efter stambyte. Förr kunde jag använda ganska mycket papper och sen spola. Nu måste jag spola mellan gångerna jag använder pappret annars blir det stopp direkt. Ska man behöva spola medans man sitter på toaletten? Nej.

• realist14
    Anonym (Orolig IGEN) skrev 2014-07-02 11:08:30 följande:

Hej igen. Jag är tillbaka med fortsatta avloppsproblem. I min tidigare tråd beskrev jag hur jag 2 gånger fick stopp i toaletten. Första stoppet var 24 mars, andra 3 april.

Efter det har jag fått två stopp till! Det tidigare minns jag inte vad det var som orsakade det, antagligen toabesök, men nu idag hade jag bara kissat (spolat) och sen duschat. När jag hade duschat färdigt var det översvämning i badrummet och vattnet gick upp i alla fall 2 cm längs väggarna. Vad tusan!

De första två gångerna var det tydligen olika vaktmästare som fixade avloppen, men nu senast ringde de in en riktig firma. Vaktmästaren knackade på min dörr och undrade hur det egentligen stod till med mina rör, jag svarade med att det undrade jag med. Då sa han att han skulle ringa in en firma så de fick sig en ordentlig titt. Det gick bra, men nu är problemet tillbaka igen!

Hur kan det bli stopp så här många gånger så här tätt? Ärligt. När jag går på toa får jag först uträtta det jag ska. Spola. Sen bruka papper. Sen spola igen. Det ska inte vara så. Det ÄR inte så på någon annan toalett jag går på! Det är så genant att behöva ringa om och om igen om detta. Undrar om det ligger en död hamster eller något nere i rören. Det här är ju galet.

Har du grannar ovanför?

En vän till mig hade samma problem, hon fick översvämmning två gånger med efterföljande renoveringar. Sen visade det sig att en galen granne ovanför hade spolat ner massor av kul prylar i sin toa...vilket drabbade henne.

• Anonym (Orolig IGEN)
    Anonym (spola hela tiden) skrev 2014-07-02 18:05:57 följande:
    Smala rör och snålt med vatten som spolar?

Jag har samma problem efter stambyte. Förr kunde jag använda ganska mycket papper och sen spola. Nu måste jag spola mellan gångerna jag använder pappret annars blir det stopp direkt. Ska man behöva spola medans man sitter på toaletten? Nej.
    Antagligen smala rör då, för jag tycker det är rätt bra med vatten.

ÅÅÅÅH. Så himla dåligt! Så pinsamt och förklara för vaktmästaren/fastighetsskötaren med. Vill inteee. Men måste väl för att han ska fatta. Jag vill inte behöva spola medan jag sitter på toa, jag gör det ingen annanstans. Det måste ju vara något fel med rören.
    realist14 skrev 2014-07-02 18:08:51 följande:

Har du grannar ovanför?

En vän till mig hade samma problem, hon fick översvämmning två gånger med efterföljande renoveringar. Sen visade det sig att en galen granne ovanför hade spolat ner massor av kul prylar i sin toa...vilket drabbade henne.

Jag har tyvärr ingen granne ovanför att "skylla på". Bor i ett hyreshus med två våningar där jag bor på övre plan.
  • Anonym (Orolig IGEN)

Men är det just smala rör som är problemet så har jag svårt att tänka mig att de skulle göra något åt det. Då skulle de väl få byta ut rören i hela huset (är det det som kallas för stambyte?) Det känns långt borta just nu.

• Anonym (Orolig IGEN)

Jag har för övrigt "emigrerat" hem till min pojkvän 3 mil från min egna lägenhet, så här kan jag duscha och gå på toa i alla fall. Ska göra en onlineanmälan angående avloppet och FÖRHOPPNINGSVIS finns det utrymme för att förklara att rören suger.

• Anonym (Det löser sig...)

Om du bor i ett äldre hus där badrumsporslin bytts ut har du säkert en modern snålspolande toalett, medan rören är gjorda för gamla hederliga toaletter som vräkte ner stora vattenmassor. Det finns en enkel lösning på problemet: Häv i ett par hinkar vatten en gång i veckan!
    Jag fick det tipset av "spolgubben" som jag tvingats anlita när jag fått stopp. Det är fyra år sedan, och jag har inte haft ett enda stopp sedan dess.

• Anonym (Orolig IGEN)
    Anonym (Det löser sig...) skrev 2014-07-02 23:19:53 följande:
    Om du bor i ett äldre hus där badrumsporslin bytts ut har du säkert en modern snålspolande toalett, medan rören är gjorda för gamla hederliga toaletter som vräkte ner stora vattenmassor. Det finns en enkel lösning på problemet: Häv i ett par hinkar vatten en gång i veckan!
    Jag fick det tipset av "spolgubben" som jag tvingats anlita när jag fått stopp. Det är fyra år sedan, och jag har inte haft ett enda stopp sedan dess.
    Läser du min tidigare tråd så ser du att jag har testat det. Hinkar med kallt vatten, hinkar med kokande vatten. Från hög höjd. Inget har fungerat. Inte alls en lösning för mig.
  • Anonym (Det löser sig...)

Men ursäkta, hur i h-e skulle jag kunna veta att du skrivit en tidigare tråd om detta?  Och den tycker du att jag ska göra mig besvär och leta upp! Jag försökte bara vara hjälpsam och tala om vad som fungerar här.

• Anonym (Orolig IGEN)
    Anonym (Det löser sig...) skrev 2014-07-02 23:28:34 följande:
    Men ursäkta, hur i h-e skulle jag kunna veta att du skrivit en tidigare tråd om detta?  Och den tycker du att jag ska göra mig besvär och leta upp! Jag försökte bara vara hjälpsam och tala om vad som fungerar här.
    Jag utgick från att du läste min trådstart. I första stycket står det nämligen om det och jag länkar till den...
  • Anonym (Orolig IGEN)

Det här är ju inte sant. Vaktmästaren/fastighetsskötaren var här i torsdags (den 3 juli) och fixade det. Jag kom hem från pojkvännen igår. Igår kunde jag lugnt gå på toa. Vid fyra-tiden imorse gick jag upp och kissade. Allt var lugnt. Nyss gick jag upp och kissade och det är stopp igen!!!

Jag får nervsammanbrott av mitt avlopp.

Den här gången får jag ringa och snacka med honom (även om jag måste ta lugnande innan).

Det här är ju helt galet!

Svar på tråden Panik!! Stopp i avloppen för jämnan!