• LördagsEkorren

Urinvägsinfektion efter sex

Hej!

Det är såhär att nästan varje gång(ca 98% av gångerna) jag och min flickvän har oskyddat sex och jag kommer inne i henne så drabbas hon av urinvägsinfektion dagen efter eller ett par dagar senare. Även när vi använder kondom så händer det ibland att hon får det, men inte alls lika ofta.

Hon har provat en rad olika saker för att förebygga detta, dricka tranbärsjuice dagligen, kissar alltid direkt efter vi har haft sex, dricka citronsyra i vatten osv...men det har inte blivit bättre.

Detta är väldigt påfrestande för vår relation då hon mår jättedåligt över detta och det är väldigt smärtsamt då hon har urinvägsinfektion en längre tid efteråt.

Det jag undrar är om det finns någon annan person som upplevt samma sak och om det isåfall finns något man kan göra för att hon inte ska få urinvägsinfektion varje gång efter vi haft sex.

Kanske är värt att nämna att hon använder ppiller också, har dock inte koll på exakt vilka.

Tack!
  • Svar på tråden Urinvägsinfektion efter sex
  • Anonym (Svamp)

Är det bekräftat av läkare att det är urinvägsinfektion? Annars kan det vara svamp. Vissa gånger då jag haft svamp så har det svidigt när jag kissat.

• LördagsEkorren

Vissa gånger har det hållt i sig så länge så hon har fått åka till vårdcentralen för att få antibiotika, och då antar jag att dom bekräftat att det är urinvägsinfektion(har inte varit med när hon åkt dit)

• Rainbow gg

Om hon får det så ofta så borde hon väl kunna få antibiotika i förebyggande syfte som man tar någon timme innan man har sex OM jag inte minns fel. Drabbades själv av uvi efter sex ganska ofta och har för mig att det står att man kan få det i förebyggande vid upprepade infektioner.

• Emma21

Är du ren när ni har sex? Är hon ren? Torkar man sig dåligt på toaletten för man lätt över E.coli-bakterier till vulvan. Pillar du med samma fingrar i vulvan som kring anus? Har hon väldigt kort mellangård? Har du någon STI? Bara lite som kommer upp i mitt huvud. 

• Rainbow gg

Jajjemen:

Antibiotika kan förebygga en infektion

Det finns många uppfattningar om hur man kan undvika urinvägsinfektion och som inte har vetenskapligt stöd. Det är till exempel inte säkert visat att tranbärsjuice förebygger urinvägsinfektion. Det tycks inte heller spela någon roll om man kissar efter samlag, hur man torkar sig efter toalettbesök eller vilken sorts kläder man har. Många anser att om man blir kall får man lättare blåskatarr även om det inte finns något säkerställt vetenskapligt stöd för detta. Däremot kan en alltför noggrann hygien leda till att slemhinnorna irriteras vilket kan ge liknande symtom som blåskatarr.

En del kvinnor får ofta återkommande blåskatarr och då kan man ibland behöva behandla med antibiotika i förebyggande syfte. Då kan man under några månader ta en liten dos antibiotika varje kväll för att minska risken att få en infektion. Om man lätt får urinvägsinfektion i samband med samlag kan man i förebyggande syfte ta en antibiotikatablett. Effekten kvarstår i ett dygn. Kvinnor som efter klimakteriet får besvär med sköra slemhinnor kan förebygga urinvägsinfektioner genom att använda slidpiller med östrogen.

• Anonym (rent)

Tvätta händerna innan! Det är otroligt lätt hänt att lort kommer upp i urinvägarna och då är det kört. Så renlighet är A och O!

• Anonym (Känner igen)

Usch stackars din flickvän! Jag har haft exakt samma problem som henne. Det var så fruktansvärt plågsamt och det gick ut över vår relation också. Till slut blev det ju så att jag nästan tappade lusten att ha sex, eftersom jag visste att jag skulle få så mycket besvär efteråt. För mig vände det av en slump, då jag bytte p-medel från p-piller till pessar. Jag mådde inte så bra av att äta p-piller och ville därför ha något utan hormoner. Pessaret sitter liksom över hela livmodermunnen och jag antar att det är det som skyddar mig från att få ständiga urinvägsinfektioner.

Jag vet inte om det här bara funkar för mig, men det kan ju vara värt att prova? Kan ju nämna att jag slarvade med pessaret en gång då jag visste att det var långt kvar till ägglossning och pang! Där kom genast urinvägsinfektionen tillbaka. Jag vågar aldrig mer låta bli att sätta in pessaret :)

• LördagsEkorren

Hur hon torkar sig på toan eller om hon har kort mellangård kan jag inte riktigt svara på men vi är alltid rena innan vi har sex och anus är förbjudet område såattsäga. om du med STI menar könssjukdom så är svaret nej. Kanske är värt att nämna dock att jag har penila paplers.

• Anonym (Känner igen)

Om man har återkommande urinvägsinfektioner så VET man att man (både jag och mannen) ska vara ren, inte pilla i olika hål, torka sig åt rätt håll osv. Jag var hypernoga med allt det där, sörplade tranbärsjuice i parti och minut men inte hjälpte det...

Svar på tråden Urinvägsinfektion efter sex