• Anonym (anonymen)

Är detta legalt?

Jag undrar om det är olagligt att säga att man kommer slå den som tafsar på en. T ex om någon säger: "Den som tafsar på mig kommer jag slå i vaginan." Kan det då klassas som olaga hot?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Är detta legalt?
  • Emma jurist

Hej,

Olaga hot innebär att en person hotar en annan person med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom.

För att vara fråga om en brottslig gärning måste det finnas uppsåt till brottet. Det går hand i hand med det faktum att syftet med uttalandet måste vara att framkalla allvarlig fruktan. Syftet kan alltså inte vara att skämta. Däremot måste inte den hotade känna sådan fruktan.

För att avgöra om det är fråga om olaga hot måste man alltså se till syftet med uttalandet. Det låter dock som att det är fråga om ett generellt uttalande, vilket kan tala för att det inte är fråga om olaga hot. 

Har du ytterligare frågor eller behöver juridisk rådgivning kan du boka in ett telefonmöte via avtal24.se/boka eller genom att ringa vår kostnadsfria rådgivning på 0771 24 00 24
Svar på tråden Är detta legalt?