• alla har olika åsikter

    kommer jag få en till stor bebis?

    Tidigare fakta:
    Det här är mitt andra barn, första barnet vägde 5kg till sina 57 cm vid födseln. Den här graviditeten har jag gjort glukosbelastning och fick självklart diagnosen graviditetsdiabetes.

    Nu till mitt problem
    I graviditetsvecka 28 var jag på tillväxtultraljud och hon uppskattades att väga 2400 g vid tillfället.
    Är inte det stort?

    är idag i grav. Vecka 32 och ska på ett till ul om några dagar. Enligt spec mvc så kommer bebisen väga 3700 g vid födseln om det fortsatte som hittills men låter inte det konstigt?

    Den här graviditeten hade jag koll på mensen och ägglossning med en app men blev ändå flyttad en vecka vid RUL.

    Vad tror ni? Kommer jag få en stor bebis igen eller en normalstor?


  • Svar på tråden kommer jag få en till stor bebis?
  • alla har olika åsikter
    Pandamamma79 skrev 2014-07-02 22:33:19 följande:
    Hade du graviditetsdiabetes förra graviditeten också?



    Troligen men vet inte. Dom kollade aldrig det då. Utan påpekade bara jämt att min mage var för stor. Gjorde inte ens ett tillväxtultraljud då.
  • Pandamamma79

    Fast då är det ju mycket möjligt att det var därför ditt barn var så stort.

    Går du på speciell diet nu eller hur åtgärdas din gr.diabetes?

    Har de koll på det så borde ju inte det nya barnet vara lika stort.

  • xBellax

    Det finns nog en risk skulle jag tro.

    Mitt första barn vägde 4700g och föddes i v 40+1. Jag hade inte grav diabetes (gjorde två glukosbelastningar)

    Nu har jag BF om fem dagar med mitt andra barn. Varit på fem ultraljud i v 32 låg bebisen på +2% på TUL vilket är typ inget. I vecka 37 låg det på +22% (ca4kg) nu i v 39 +39%.

    Jag har inte grav diabetes denna gång heller utan verkar helt enkelt bara få stora barn. Det som visas på mig är att mitt barn är hyfsat normal stort fram till två månader innan. Jag har BF på måndag och möte med läkare på tis för igångsättning om barnet ej kommit tidigare.

    Lycka till!

  • Troll Svea

    Tror med att risk finns.

    Min första var stor född i v. 41+6 vägde 4946 g och var 58 cm lång.

    Min andra är född i v. 38+0 med planerad igångsättning han vägde 3706 g och var 50 cm. Kommer inte ihåg hur många % han låg över i viktkurva men han skulle väga en bra bit över 4 kg på bf.

    Min tredje är född v. 37+5 vägde 4354 g och var 54 cm. Låg 22% över viktkurvan. Hade planerad igångsättning här med dock fick han lite bråttom och kom innan.

    Har gjort glukosbelstning med de två sista men den inte visat på diabetes.

    Du borde ju få möjlighet till planerad förlossning pga storleken om det är något du kan tänka dig. Prata med MVC om att du är orolig över storleken.

  • alla har olika åsikter
    Pandamamma79 skrev 2014-07-02 22:42:45 följande:
    Fast då är det ju mycket möjligt att det var därför ditt barn var så stort.

    Går du på speciell diet nu eller hur åtgärdas din gr.diabetes?

    Har de koll på det så borde ju inte det nya barnet vara lika stort.



    Jag kollar mitt blodsockervärde men det överstiger aldrig gränsen så jag gör faktiskt ingenting.
    xBellax skrev 2014-07-02 23:06:35 följande:
    Det finns nog en risk skulle jag tro.

    Mitt första barn vägde 4700g och föddes i v 40+1. Jag hade inte grav diabetes (gjorde två glukosbelastningar)

    Nu har jag BF om fem dagar med mitt andra barn. Varit på fem ultraljud i v 32 låg bebisen på +2% på TUL vilket är typ inget. I vecka 37 låg det på +22% (ca4kg) nu i v 39 +39%.

    Jag har inte grav diabetes denna gång heller utan verkar helt enkelt bara få stora barn. Det som visas på mig är att mitt barn är hyfsat normal stort fram till två månader innan. Jag har BF på måndag och möte med läkare på tis för igångsättning om barnet ej kommit tidigare.

    Lycka till!

    Troll Svea skrev 2014-07-02 23:49:11 följande:
    Tror med att risk finns.

    Min första var stor född i v. 41+6 vägde 4946 g och var 58 cm lång.

    Min andra är född i v. 38+0 med planerad igångsättning han vägde 3706 g och var 50 cm. Kommer inte ihåg hur många % han låg över i viktkurva men han skulle väga en bra bit över 4 kg på bf.

    Min tredje är född v. 37+5 vägde 4354 g och var 54 cm. Låg 22% över viktkurvan. Hade planerad igångsättning här med dock fick han lite bråttom och kom innan.

    Har gjort glukosbelstning med de två sista men den inte visat på diabetes.

    Du borde ju få möjlighet till planerad förlossning pga storleken om det är något du kan tänka dig. Prata med MVC om att du är orolig över storleken.



    Jag försöker få planerat snitt då det inte gick alls att föda vaginalt förra gången. Spräckt, klippt, olika sugklockor och två barnmorskor hängde på min mage för att "trycka på", ändå kunde dom bara se huvudet lite grann. Slutade med akutsnitt.

    Men tack för tipset om att få planerad förlossning. Jag vill ju egentligen föda vaginalt men det känns inte som att mitt bäcken ger med sig för det.

    Vet som sagt inte procenten på varken mitt tidigare barn eller den här. Får kolla upp det. :)

    Men sonen kom på BF+9 på 4924 gram om man ska vara precis.

    Hur var era förlossningar då när ni fick så stora barn? Föddes dom vaginalt eller blev det KS?

    Bella: Hur blir din kommande förlossning? Planerat något eller blir det vaginalt när det startar av sig själv?
  • xBellax
    alla har olika åsikter skrev 2014-07-03 00:57:35 följande:

    Jag kollar mitt blodsockervärde men det överstiger aldrig gränsen så jag gör faktiskt ingenting.

    Jag försöker få planerat snitt då det inte gick alls att föda vaginalt förra gången. Spräckt, klippt, olika sugklockor och två barnmorskor hängde på min mage för att "trycka på", ändå kunde dom bara se huvudet lite grann. Slutade med akutsnitt.

    Men tack för tipset om att få planerad förlossning. Jag vill ju egentligen föda vaginalt men det känns inte som att mitt bäcken ger med sig för det.

    Vet som sagt inte procenten på varken mitt tidigare barn eller den här. Får kolla upp det. :)

    Men sonen kom på BF+9 på 4924 gram om man ska vara precis.

    Hur var era förlossningar då när ni fick så stora barn? Föddes dom vaginalt eller blev det KS?

    Bella: Hur blir din kommande förlossning? Planerat något eller blir det vaginalt när det startar av sig själv?


    Jag har inget planerat snitt. Jag hoppas att förlossningen kommer igång i dagarna och att jag kan föda vaginalt. Dock ska jag på bedömning hos läkaren i v 40+0 för igångsättning. Kan de ej sätta igång mig pga omogen livmoderrtapp eller likn kommer jag kräva snitt. Men jag är egentligen livrädd för det också så vet inte alls vad jag vill och önskar.

    Eftersom jag redan fött ett stort barn gör de bedömningen att min kropp klarar av det. Dock kanske inte hur stort som helst :) Jag hade en väldigt lång förlossning men komplikationsfri. Jag sprack ingenting. Märkligt det där....
  • Troll Svea

    Min första förlossning var en mardröm. Sugklocka, klipp och yttre press. Hela magen var blå efter. Plus en bebis som hade svårt att syresätta sig och hamnade i kuvös.

    Andra förlossningen var bra. Planerad igångsättning. Bebis ute 1,5 h efter att de tog hål på hinnorna.

    Tredje gick bra men var traumatisk av andra orsaker. Gick fort från samtal till 112 till bebis ute tog 3,5h. Inte ett stygn.

    Till mig sa läkaren att de inte vill att barnet ska väga över 4,5 kg vid förlossningen. Igångsättning blev framflyttad 4 dagar pga tul än vad som var tänkt från början. Jag vill inte bli snittad även jag skulle få. Även om det hängde i luften nu med sista.

  • Veronicaumea

    2400 g i v 28 låter mycket. Jag var på ultraljud i v 29 och då vägde bebisen 1418 g och det var nästan 11% mer än beräknat.

    Min syster var på tillväxtultraljud efter v 30 och då vägde hennes bebis 2500 g och de beräknade att den skulle väga 3500 g vid födseln.

    Hoppas du får mer info vid nästa ultraljud!

  • Gudinnan

    Låter som om bebisen blir som första.
    NEJ bara för att man har diabetes så behöver inte bebisen bli stor och NEJ man behöver inte ha diabetes bara för att bebisen blir stor.

    JAG vet
    Jag har aldrig haft diabetes och mina barn har varit stora.
    1:a 4140g 2:a 5810g 3:a 4150g (2 v innan BF)


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Gudinnan
    alla har olika åsikter skrev 2014-07-02 22:26:03 följande:

    Tidigare fakta:
    Det här är mitt andra barn, första barnet vägde 5kg till sina 57 cm vid födseln. Den här graviditeten har jag gjort glukosbelastning och fick självklart diagnosen graviditetsdiabetes.

    Nu till mitt problem
    I graviditetsvecka 28 var jag på tillväxtultraljud och hon uppskattades att väga 2400 g vid tillfället.
    Är inte det stort?

    är idag i grav. Vecka 32 och ska på ett till ul om några dagar. Enligt spec mvc så kommer bebisen väga 3700 g vid födseln om det fortsatte som hittills men låter inte det konstigt?

    Den här graviditeten hade jag koll på mensen och ägglossning med en app men blev ändå flyttad en vecka vid RUL.

    Vad tror ni? Kommer jag få en stor bebis igen eller en normalstor?


    JO det är stort !!
    Min TUL vecka 30 med andra barnet vägde 3000g i vecka 41 vägde han 4885g
    BF +10 vecka 41+2 kom han ut och var 5810g och 62cm huvud 40cm

    Min tredje gjorde man TUL vecka 35+5 och han vägde 3890g så man beslöt att ta honom 2 veckor innan och han vägde 4150g ''klassad'' till BF dagen 5,600g
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • alla har olika åsikter

    Var på TUL i fredags och tydligen hade jag kommit ihåg fel från förra. :) tack och lov!

    I fredags (32+3) så vägde hon 2110 g och låg bara på +2,2 % :)

    Har bett om planerad förlossning så hoppas att jag får det! :)

  • Limaliie

    Vad skönt! Det lät mer normalt det sista värdet du fick nu i v 32 Solig

    Min vägde 1937 i v 31+ nått och låg på +8%, helt normalt alltså och beräknas väga runt 3800 om hon kommer på bf, men ska få igångsättning om tappen är mogen i v 38+5.

  • Limaliie

    xBellax: Grattis till bebisen Glad

    När jag var i linköping och diskuterade igångsättning förra veckan sa de till mig att de helst inte alls gör TUL senare i graviditeten pga att det är väldigt svårt att mäta rätt och blir ofta fel och oroar föräldrarna i onödan. På min syster och en kompis räknade de också väldigt fel när de gjorde TUL i slutet av graviditeten, så det ligger nog något i det där.
    Sedan om man måste göra TUL ska man givetvis göra det, finns ju massa anledningar till varför man gör senare TUL egentligen. Glad

  • alla har olika åsikter
    Limaliie skrev 2014-07-14 15:00:20 följande:

    Vad skönt! Det lät mer normalt det sista värdet du fick nu i v 32

    Min vägde 1937 i v 31+ nått och låg på +8%, helt normalt alltså och beräknas väga runt 3800 om hon kommer på bf, men ska få igångsättning om tappen är mogen i v 38+5.


    Ja, verkligen jätte skönt! :) får hoppas att det håller i sig bara. Med sonen så låg SF måttet jätte bra tills de sista veckorna då det steg till över högsta kurvan.

    Vilken vecka är du i nu? :) jag är iaf i 33+0 idag :) hoppas du får din igångsättning då!
  • alla har olika åsikter
    xBellax skrev 2014-07-14 23:53:24 följande:

    Min bebis kom ut i Tors efter igångsättning i v 40+2 4225g 49 cm gissa om alla var förvånade


    Oj då. :) Grattis!!! Vad blev det och vad ska den heta? :)
  • Limaliie
    alla har olika åsikter skrev 2014-07-15 11:46:58 följande:
    Ja, verkligen jätte skönt! :) får hoppas att det håller i sig bara. Med sonen så låg SF måttet jätte bra tills de sista veckorna då det steg till över högsta kurvan.

    Vilken vecka är du i nu? :) jag är iaf i 33+0 idag :) hoppas du får din igångsättning då!

    Hihi jag har haft högt sf-mått hela tiden, över översta kurvan därför jag sprungit på TUL. Idag är jag i v 36+5 och måttet hade börjat plana ut nu idag hos BM, tack o lov!


     


    Får hoppas ditt inte stiger som förra gången då

  • xBellax
    alla har olika åsikter skrev 2014-07-15 11:47:57 följande:

    Oj då. :) Grattis!!! Vad blev det och vad ska den heta? :)


    Tack! Det blev en liten pojke som heter Jack. :)
  • ebbozz

    min första pojk var liknande din, lite lättare med 4555g till sina 57cm och det var en lång och jobbig förlossning.
    andra pojken kom precis två år efter, förlossningen gick hur smidigt somhelst så det var en chock när vägning och mätning var klar. 4600g och 57cm.
    så han var större än storebror men förlossningen var en dröm.

    nu återstår att se hur det blir med trean om någon vecka =)

Svar på tråden kommer jag få en till stor bebis?