• candolim79

    Vår flicka saknade luftstrupe

    Hej
    Den 25/5 föddes vår dotter i v. 29. Jag hade för mycket fostervatten och förlossningen började efter att jag blivit tappad på 2 liter. Allt hade varit bra under graviditeten, inga avvikelser syntes på vår bebis på de ul som gjordes. Hela vägen fick vi höra att allt var bra. Förlossningen gick bra och personal från neonatal stod redo. Inte ens när Juno var född förstod någon att något var fel.

    Jag och min man fick vila ett par timmar innan vi togs till neo för att hälsa på vår dotter. Där fick vi reda på att hon inte kommer överleva. Hon har ingen luftstrupe och kan inte andas på egen hand. Vår stora lycka smulades sönder till total sorg på bara några sekunder. 6 timmar efter förlossningen satt vi så med vår lilla dotter i vår famn och sa farväl.

    Hennes missbildning var ren och skär otur. Och väldigt ovanlig. Det finns ingen statistik på hur ofta det händer. Jag har hittat en siffra på bebisar som föds med fel på matstrupen och det är 1 på 3000. Det felet kan dock, vad jag förstår, rättas till. Det är en sådan ofattbar otur att vår lilla Juno skulle sakna en så liten men vital del!

    Finns det någon här som varit med om eller hört talas om samma missbildning?

  • Svar på tråden Vår flicka saknade luftstrupe
  • Ellie

    Måste vara jätteovanligt! Jag har aldrig hört om någon som drabbats tidigare och har ändå jobbat på barnsjukhus. Beklagar verkligen!
    Vill du googla (det har du kanske redan gjort) så finns det mer info om du söker efter tracheal atresia.

Svar på tråden Vår flicka saknade luftstrupe