• Äldre 3 Jul 00:35
    2599 visningar
    5 svar
    5
    2599

    Flytta till Kina med barn?

    Hej!
    Min man har fått erbjudande om att flytta till Kina i 2-3 år. Efter att ha googlat rundor en massa på Kina är vi nu helt sålda och vill mer än gärna flytta om förhandlingarna kring lön och allt det praktiska går bra. Vi har två barn, en flicka som nyss fyllt 4 år och en pojke som blir 6 i höst. Tanken är att jag ska bli "hemmafru" medans min man arbetar. Vi kommer bo i Guangzhou.

    Jag undrar om det finns någon som flyttat till Guangzhou eller andra städer i Kina och vad ni har för erfarenheter av det? Vad ska vi tänka på? Fördelar/nackdelar med Kina? Hur fungerar det för barnen att bo i Kina? Jag har förstått att boendet är väldigt dyrt men att annars leva där är billigt, stämmer det? 

    Ge mig all information ni har! Skrattande

  • Svar på tråden Flytta till Kina med barn?
  • Äldre 3 Jul 08:25
    #1

    Hejsan! Vi bor i Kina med tre barn, i Shenzhen - så ganska nära Guangzhou.
    Skicka ett meddelande till mig så ska du få min mailadress.

  • Äldre 3 Jul 10:31
    #2

    Hej!
    Åh vad snällt! Jag har skickat ett meddelande till dig nu! Glad

  • Äldre 3 Jul 10:36
    #3

    Har ingen info till dig, men säger bara Wow vilken spännande och troligen rolig omställning! Kul att folk vågar fast man har barn =)

  • Äldre 3 Jul 11:00
    #4

    haha ja det är ett stort steg, men allting går bara man vill Flört

  • Äldre 29 Jul 17:05
    #5

    De flesta kinesiska storstäder är moderna och har allt man kan önska sig. Det som kan vara frustrerande ibland är den dåliga luften p.g.a. föroreningar, vissa dagar kan barnen inte vara ute och leka. Jag rekommenderar starkt att ni försöker er på att lära er kinesiska så kommer ni att få ut mycket mer av vistelsen, annars hamnar man lätt i en tråkig "expatbubbla" och får aldrig uppleva Kina på riktigt.

Svar på tråden Flytta till Kina med barn?