• Interaktiv

    Hur Gör man??

    Hej
    Hur får jag min dotter som nyss fyllt 2 mer dominant?

    Har haft en tillställning här hemma ikväll med ca 20 pers med grillning osv.
    Var dock ett par med som hade en 2 årig dotter, vilket var roligt till en början, då vår dotter hade någon att leka med.

    Det som dock inträffade gång på gång var att deras dotter ryckte allt ur händerna på min dotter så fort hon tog upp något.
    Varken mamman eller pappan tyckte detta var något konstigt, utan log mest.
    Detta par är precis hitflyttat från Kina, så de pratar knappt engelska.
    Dock förklarade fadern att de uppfostrar en stark dotter med egen vilja.
    Och att kulturen i Asien verkar vara mer aggressiv och "hands on" som han uttryckte det, än vad de ansåg om kulturen bland barn är här.

    Hur gör jag för att leda min dotter i dessa situationer?
    Där jag vill att hon sätter sig emot och inte viker sig, utan också vågar ta plats och få sin vilja igenom?

    Vi kommer umgås en del med detta par, så vill hitta en bra lösning inom en snar framtid. För detta beteende kan vi helt enkelt inte acceptera.

  • Svar på tråden Hur Gör man??
  • vad ska man heta

    Konstigt att du vill att dina barn ska ha sånna vänner? Vad är det för barn och hur kommer hon inte bli som 7åring tex? Nä fy, du har en snäll dotter som tänker mer på andra än sig själv. Låt det vara. Vissa är mer lugna och är lyssnare än sånna som bara ska ha och ha!! Blä för sånna ungar!

  • Interaktiv

    Vill absolut inte att mitt barn ska ha sånna vänner, däremot pga omständigheterna, så finns inte valet att ej umgås på ett privat plan.

    Så vill därför ha hjälp att lösa detta på ett så smidigt sätt som möjligt, samt ser detta som ett jättebra tillfälle för mitt barn att växa, vända en dålig situation till hennes fördel.

  • Dimisi

    Blev din dotter ledsen när den andra flickan tog sakerna? I så fall kan du hjälpa henne genom att sätta dig bredvid och säga typ "Ville du inte att hon skulle ta den? Då ber vi om att få tillbaka den."

    Men om fann sig i situationen och hittade något annat att pyssla med tycker jag inte att du ska göra något, mer än njuta av att ditt barn är förnöjt och kan hitta annat att fokusera på ifall hon blir störd.

    Stark vilja är inget man uppfostrar till. En del individer har det bara, och de flesta blir tvungna att tagga ner sig. 

    Däremot kan man genom uppfostran ge barnet starkare självkänsla och en känsla för sitt eget värde, så att hen kan stå upp för sig själv och säga emot ifall hen själv eller någon annan blir kränkt. Det gör man genom att acceptera sitt barns personlighet och älska den hen är. När det kinesiska paret pratar stolt om att deras barn tar för sig och har stark vilja, så kan du berätta stolt (så att ditt barn hör) att din dotters styrkor är att hon inte är lättstörd och att hon hittar egna sysselsättningar utan att vara beroende av vad andra leker med. 

    Din dotter och det andra parets dotter verkar passa bra ihop. Om både hade varit viljestarka och hela tiden sneglat på vad den andra leker med (och vilja ha exakt samma) så hade det blivit problem.

  • Interaktiv
    Dimisi skrev 2014-07-03 02:52:55 följande:

    Blev din dotter ledsen när den andra flickan tog sakerna? I så fall kan du hjälpa henne genom att sätta dig bredvid och säga typ "Ville du inte att hon skulle ta den? Då ber vi om att få tillbaka den."

    Men om fann sig i situationen och hittade något annat att pyssla med tycker jag inte att du ska göra något, mer än njuta av att ditt barn är förnöjt och kan hitta annat att fokusera på ifall hon blir störd.

    Stark vilja är inget man uppfostrar till. En del individer har det bara, och de flesta blir tvungna att tagga ner sig. 

    Däremot kan man genom uppfostran ge barnet starkare självkänsla och en känsla för sitt eget värde, så att hen kan stå upp för sig själv och säga emot ifall hen själv eller någon annan blir kränkt. Det gör man genom att acceptera sitt barns personlighet och älska den hen är. När det kinesiska paret pratar stolt om att deras barn tar för sig och har stark vilja, så kan du berätta stolt (så att ditt barn hör) att din dotters styrkor är att hon inte är lättstörd och att hon hittar egna sysselsättningar utan att vara beroende av vad andra leker med. 

    Din dotter och det andra parets dotter verkar passa bra ihop. Om både hade varit viljestarka och hela tiden sneglat på vad den andra leker med (och vilja ha exakt samma) så hade det blivit problem.


    Tack för bra verktyg och input, i början brydde hon sig inte, men efter ett tag så försökte hon ta tillbaka grejerna, men då skrek den andra tjejen, o med ljud (ett annat språk givetvis, förmodligen kinesiska) som hon ej hört förut.

    Vilket gjorde henne ställd och hon började t upp andra saker, men allt hon använde/tog upp kom den andra tjejen o högljutt ryckte ut händerna på henne.

    Blev då frustrerad och väntade på föräldrarnas reaktion, vilket alltid brukar vara något i still med: oj nej men nu hade hon den, du får lämna tillbaka den.

    Här blev vi bemötta med ett snett leende, från bägge föräldrarna, och lite konverserande på kinesiska.

    Blev då jäkligt paff och visste inte hur ja skulle hantera situationen, inte min fru heller.

    Men får börja med din öppnings fras, då på engelska, vilket ironiskt innebär att varken min eller deras dotter kommer förstå mig, men blir endå en markering emot föräldrarna.
  • Flickan och kråkan

    Stopp-hand är ett bra redskap att lära barn tycker jag. Då behöver inte barnet förklara en massa eller vara "framfusig", det är tydligt och förstås av alla.....och fungerar i en massa olika situationer.

Svar på tråden Hur Gör man??