• Anonym (klädångest)

Hjälp snabbt med klänning till bröllop/dop

Hej!

Nästa vecka så ska en släkting till mig ha kombinerat dop och bröllop. Det bestämdes ganska hastigt och till på köpet så har vi varit bortresta och missat inbjudan....
    Jag är väldigt dålig på det här med kläder så snälla hjälp mig välja.
    Dopet/bröllopet ska vara på en terrass på en fancy restaurang. Jag vet ju att man inte får klä sig i rött, men gäller det bara om klänningen är helröd? Jag är sugen på denna nämligen:

www.zalando.se/desigual-vest-yolanda-jerseyklaenning-svart-de121c07k-q11.html

Annars har jag hittat en till som jag tycker är okej, är den bättre? : www.zalando.se/closet-cocktailklaenning-blatt-cl921c024-503.html

• Svar på tråden Hjälp snabbt med klänning till bröllop/dop
  • Anonym (M)

Jag röstar på den undre, superfin och lite mer dressad.

Om du tar den översta så hade jag haft en kavaj över och satsat på tex en fin håruppsättning då den känns lite vardaglig. (Men snygg!)

• La Lola

Men såklart får du klä dig i rött!

Vad är det för klädkod då?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • fluu

Gällande rött.... är det så många som bryr sig om det nu för tiden? Jag har varit på flera bröllop där gäster klätt sig åtminstone delvis i rött. Inte en helröd klänning kanske, men ändå rött. Jag gillade den första och gillar du den så ser jag inget hinder.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (klädångest)
    La Lola skrev 2014-07-03 11:37:21 följande:
    Men såklart får du klä dig i rött!

Vad är det för klädkod då?
    De har inte satt någon klädkod på inbjudan, men det brukar vara "cocktail" när man ska till dem(vilket jag fortfarande inte riktigt fattat vad det är...)
  • La Lola
    fluu skrev 2014-07-03 11:37:36 följande:

Gällande rött.... är det så många som bryr sig om det nu för tiden? Jag har varit på flera bröllop där gäster klätt sig åtminstone delvis i rött. Inte en helröd klänning kanske, men ändå rött. Jag gillade den första och gillar du den så ser jag inget hinder.

Bryr sig om vad? Det är ju rent trams att det skulle betyda något.
  • Anonym
    fluu skrev 2014-07-03 11:37:36 följande:

Det har aldrig varit något att bry sig om! Det är en helt ogrundad myt!
  • La Lola
    Anonym (klädångest) skrev 2014-07-03 11:40:01 följande:
    De har inte satt någon klädkod på inbjudan, men det brukar vara "cocktail" när man ska till dem(vilket jag fortfarande inte riktigt fattat vad det är...)
    Då bör du ringa o fråga för eg betyder ingen klädkod frack.
    www.brollopsguiden.se/mode-och-skonhet/kladkod-ratt-kladd/271
  • Anonym (..)

Rött har aldrig varit fel. Det är något påhitt eller missförstånd från någon film.
    I övrigt så är det svårt att hjälpa när man inte vet klädkoden. Av dom du visat så röstar jag ändå på den undre.. båda var rätt mörka, men den undre var lite mindre alldaglig. 

• fluu
    La Lola skrev 2014-07-03 11:40:30 följande:
    Bryr sig om vad? Det är ju rent trams att det skulle betyda något.
    Jo, jag tycker samma.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hjälp snabbt med klänning till bröllop/dop