• Stina

    Ensamma föräldrar i Göteborg

    Hej!

    Jag är mamma till en tvåårig pojke. Jag och pappan separerade för ett halvår sedan, och vi delar på vårdnaden av barnet. Senaste halvåret har varit påfrestande för både kropp och själ: separationen och exsambons nya förhållande, uppbyggandet av ett nytt hem, pojken har sovit dåligt om nätterna, gråt varenda morgon vid lämnandet på dagis, och vi har varit mycket sjuka. Mitt jobb är väldigt krävande, och jag var för ett par veckor sedan tvungen att sjukskriva mig, då jag kände att jag inte klarar av nervpressen som läget är just nu. Till saken hör också att jag är inflyttad från annan ort, och saknar familj och släkt på nära håll. De vänner jag har i Göteborg har fullt sjå att hinna med sina egna familjer och arbeten, så det finns inte riktigt utrymme för vänskapen just nu.

    Jag är alltså på gränsen till utbränd, ensam och orolig för hur jag ska orka med barn, mig själv, hushåll och jobb. Finns det någon annan i samma situation? Vi kanske kunde stötta varandra, och bygga upp ett litet skyddsnät, så att man slipper känna sig så utsatt?

    Vänliga hälsningar
    Stina

  • Svar på tråden Ensamma föräldrar i Göteborg
  • brunbebbe

    Hej Stina,
    jag förstår att det är ett tungt läge för dig just nu.
    Jag väntar mitt första barn nov/dec, jag är 39 år och ensamstående. Det är inte heller ett drömscenario även om barnet är mycket efterlängtat. Det är mycket tankar, sorg och oro utöver såklart en fantastisk glädje att få vara med om detta!
    Jag känner igen mig i det att vänner har fullt upp med sitt, och i min situation så är dessutom de flesta av mina vänner barnlösa så de har ingen aning om vad jag går igenom. Jag är också inflyttad men har bott här i ca 10 år. 
    För mig är prio ett just nu att bygga ett fungerande och stödjande nätverk. Så ta gärna kontakt med mig om du vill!
    kram
    Anne-Lie

Svar på tråden Ensamma föräldrar i Göteborg