• Anonym (stjärna 81)

Är doppler farligt?

Ja, är doppler farligt?Vill så gärna kunna känna hopp nu i tidiga graviditeten.....

Någon som använt och läst på? Har ni hittat tillförlitlig info? Vad finns det för alternativ till doppler annars?

• Svar på tråden Är doppler farligt?
  • nozpa

Senaste året har jag inte letat efter någon som helst forskning angående saken. Så det är möjligt att det går att hitta något nytt.
    Men om vi ska utgå från tidigare forskning så nej, det är inte farligt i den bemärkelse att det skadar barnet.
    Det som har upptäckts är att det finns en ökad risk för att barnet blir vänsterhänt om doppler/ultraljud använts mycket. Speciellt om det är en kille i magen. Kan inte svara på hur statistiken ser ut.
    Den största faran är väl egentligen ditt mående om du inte hittar hjärtljuden. Oron.
    Det avråds förmodligen fortfarande från att använda doppler hemma. Men tidigare var det av anledningen att det inte fanns någon tillförlitlig svensk forskning angående det. Det finns dock annan forskning (ej svensk) som inte påvisar några risker förutom det med vänsterhäntheten.

• Anonym (tjena)

Troligtvis är det inte farligt men man vet inte med säkerhet. Min barnmorska rekommenderade mig att använda den väldigt sparsamt i alla fall. Ett alternativ är en sån där tratt som barnmorskorna använder själv för att lyssna på hjärtljuden. Nackdelen med tratten är att man inte kan använda den på sig själv.

• Anonym (stjärna 81)

Ja, alltså Vi får ju bara ett ultraljud i v 18. Men vill ju känna lite hopp däremellan. Men när jag kollade klipp på Youtube hördes hjärtljuden jättebra hos de flesta när de väl lokaliserat hjärtat....men det finns alltså risken att barnet ligger så att man ej hittar hjärtat vissa veckor...?

• mamaleona

Finns nog ingen forskning som säger det skulle vara farligt. MEN det är inte bra för ens psyke (ofta) att försöka lyssna med doppler. Mycket bukfett kan göra det nästintill omöjligt att höra nånting ända upp i vecka 15-17. Även hos en normalstor kvinna kan det vara svårt att höra i v 12 om man ex har bakåtlutad livmoder. Att sedan även tolka det man hör kan orsaka stress, eller det man inte hör likaså. Lycka till, hälsn en bm

• Limaliie

Jag köpte en från clearblue runt v 15 tror jag, fick in hjärtljudet direkt trots bukfett. Men jag tror min livmoder ligger väldgit framåtlutad och barnet ligger långt ut på magen (det kunde vara en förklaring till mitt höga sf-mått sa min bm) och då är det inte konstigt jag kunde höra.

Däremot har jag bara använt den ca 3 ggr, sen inget mer. Men ångrar inte köpet för jag lugnade mig och lyssnade bara några sekunder.

Farligt vet jag inte men jag vet att min bebbe blir stressad av dopplers och UL. Så vill inte utsätta henne för mycket för det, bara hos bm och efter man börjat känna bebisen behövs den ju inte.

• Hoppfull84

jag har använt doppler båda graviditeterna, började med första barnet efter att jag fick en massa bldöningar och ville stilla oron.

jag kunde inte hitta några konkreta risker, annat än att det kunde vara störande för barnet att lyssna för ofta/för länge.

min BM tyckte att det var ett bra sätt att lindra oron så jag lyssnade då och då.

MEN man ska vara medveten om att det kan vara svårt att hitta hjärtljuden, navesträngsjuden är lättare att lokalisera men att pricka in hjärtat kräver ju för det första att bebsien ligger helt still, vilket inte alltid är fallet. och om man inte hittar hjärtat kan det ibland gör att man blir MER orolig istället för mindre, så man får ta ställning till det själv.

man får in snitsen på hur man ska let after ett tag. man får börja på ena sidan, långt ner på magen innanför trokanten vinkla runt lååångsamt, flyttaen pyttebit ät sidan, vinkla runt lååångsamt och på så vis promenera från ena sidan troskanten/ljumsken till den andra.

• Anonym (stjärna 81)

Tack!

Jag har bakåtlutad livmoder! Men haft blödningar och är livrädd för missfall. Men normalviktig. Ok, så det kan stressa barnet?

• Limaliie

Ja det kan det, men testa några sekunder, det är ingen större fara och det lugnar ju dig.

• nozpa

För mig är det samma sak med 3:e. Han gillar inte doppler/ul säger min BM. Mina 2 första verkade inte bry sig.
    Och ja, börja långt ner och var inte orolig om du inte hittar det i början. Jag har lyssnat med alla mina 3 och det har skiljt sig på när jag kunnat höra dom.
    Vet att klipp på youtube visar att man hör tydligt från vecka 10 t ex. Men det där är inte alls säkert. Så ha lite is i magen om du inte hör. Lyssna inte för ofta och stressa inte upp dig.
    Mellan vecka 11-14 har det varit för mig, har också bakåtlutande livmoder men inget direkt fett på magen.
    Förstår din oro, och för mig har det varit väldigt lugnande att lyssna någon gång då och då innan ul.

• Anonym (stjärna 81)

Tack!!

Men finns det olika märken på dopplers? Och man kan alltså lyssna redan från ungefär från att hjärtat börjat slå - är det svårare att höra i början?

• Hoppfull84
    Anonym (stjärna 81) skrev 2014-07-03 22:37:47 följande:

Tack!!

Men finns det olika märken på dopplers? Och man kan alltså lyssna redan från ungefär från att hjärtat börjat slå - är det svårare att höra i början?

de brukar inte rekommendera att  bröja leta förrän eftre v 11 tidigast, det ligger så djupt nere innan för blygdbenet innan dess och är så pyyytte litet att det är klurigt att hitta.

det finns massa olika märken angelsound är väl det mest välkända.

själv har jag en "happytone" från kjell o kompani som kostade halva rpiset men funkar precis lika bra!

har dessutom två hörlursuttag så pappan kan lyssna samtidigt om han vill
  • funnyhowloveis

Min BM rekomenderade mig att inte använda den för ofta för att inte stressa bebisen.

Lyssnade några ggr tidigt i graviditeten men nu när jag känner sparkar varje dag så har jag glömt dopplern. Häftigare att känna sparkar! (Är i v22) :)

• Anonym (stjärna 81)

Så sant!!! När kan man tidigast känna sparkarna?

Svar på tråden Är doppler farligt?