• VivaLaVida

Genetiska anlag

Hej,

Jag har två frågor om genetik. Dels undrar jag om det är genetiskt att ha väldigt lätt för att bli gravid? Min mamma berättade nämligen att hon hade haft det och det har även jag.

Sen undrar jag över det här med ögonfärg. Jag har blå ögon, likaså mina systrar och pappa. Mammas ögonfärg är mer åt det gröna hållet. Min man har bruna ögon men har en syster med isblå ögon. Svärmor har bruna ögon och svärfar vet jag tyvärr inte men eftersom svägerskan har så blå ögon måste det finnas något anlag för det? Hur som, vad tror ni vårt barn får för ögonfärg?

• Svar på tråden Genetiska anlag
  • astegmatism
    VivaLaVida skrev 2014-07-03 14:49:00 följande:

Hej,

Jag har två frågor om genetik. Dels undrar jag om det är genetiskt att ha väldigt lätt för att bli gravid? Min mamma berättade nämligen att hon hade haft det och det har även jag.

Sen undrar jag över det här med ögonfärg. Jag har blå ögon, likaså mina systrar och pappa. Mammas ögonfärg är mer åt det gröna hållet. Min man har bruna ögon men har en syster med isblå ögon. Svärmor har bruna ögon och svärfar vet jag tyvärr inte men eftersom svägerskan har så blå ögon måste det finnas något anlag för det? Hur som, vad tror ni vårt barn får för ögonfärg?

Ja, absolut! det är det faktiskt. Jag känner en tjej, som blev gravid, lekande lätt och nu har hon 4 barn. Men där med är det inte sagt att alla kan ha preventivmedel, för de kan bli med barn ialla fall, då måste fruktsamheten vara mycket hög
  • trollet88

Brunt är dominant när de kommer till ögonfärg. Skulle gissa på att de är rätt liten chans att ert barn får blåögon. De beror lite på vilken färg din svärfar skulle haft och om din man har blått i sina anlag. Har din man bara brunt så är de minimal chans att ert barn får blå ögon

• Penguine

Så här ser det ut med en ganska enkel genetisk förklaring, det kan vara mer komplicerat än så speciellt med gröna ögon. Men iaf, du bär på två anlag för blåa ögon och din man på ett anlag för blåa och ett för bruna. Här gissar jag lite för din man men eftersom hans mamma har bruna och hans syster blå. Eventuellt kan han ha två bruna anlag.

Har man minst ett brunt anlag så får man bruna ögon, brunt är dominant. För blåa ögon krävs således två blåa anlag. Ni för över var sitt anlag till era barn. Statistiskt sett bör ni få två barn med blåa ögon (två anlag för blåa ögon) och två barn med bruna ögon (ett anlag för brunt och ett för blått). Om din man har två bruna anlag får ni bara brunögda barn.

• VivaLaVida

Tack för svaren!
    Det finns alltså en chans att vi kan få ett med bruna ögon och ett med blå?

Svar på tråden Genetiska anlag